onsdag 13 april 2011

Kvinna och katt som vänt varandra ryggen



Är detta en irriterande illustration av "Kvinna och katt som vänt varandra ryggen"? De strävar så tydligt åt varsitt håll.

Ursäkta att jag står här med näsan i vädret. Det råkade bli en bild med katt, så jag tänkte unna er den.
Det var tröjan som skulle få vara med på bild. Det här är tröjan som jag gjorde i höstas, en bomullströja. Det var ju så att jag i slutändan inte riktigt gillade randningen på den, jag improviserade som vanligt och var sedan inte helt nöjd när tröjan var klar. Jag funderade fram och tillbaka, och nu ser den i alla fall ut så här. De ljusa partierna har nu blivit de mörkaste.
Hela tröjans tillblivelse finns under etiketten tröja.

Själva formen på den och ytstrukturen finns ju kvar. Och delvis randningen - men inte just de delar som jag inte gillade. Inte det där som liknade skuggor.
Runt halsen har jag också virkat på ett par extra varv för jag tyckte halsöppningen var för vid.

Mönstret är samma över hela tröjan. Jag virkade den nerifrån och upp, runt hela kroppen på en gång, alltså inte delat på något fram- och bakstycke. På det sättet gick det bra att prova den under arbetets gång och ändra när det behövdes. Som (kanske?) syns på bilden här (och på de gamla bilderna) består rutmönstret av två sammanvirkade stolpar, sedan en vanlig stolpe. Jag har virkat i bara en maskbåge, omväxlande främre och bakre.





9 kommentarer:

Sylke Feldhusen sa...

Fint mønster - genseren sitter godt på deg! Skjønner ikke hvorfor katten snur seg bort ;)

Mia stickar sa...

Tycker det var en fin illustration! :)

Fiff sa...

Den ser riktigt snygg ut! Passar dig perfekt ju. Och kul att se en skymt av kisen :-)

Fiff sa...

Jag glömde skriva att den är MYCKET snyggare nu, verkligen. Bra jobbat med färgningen!

Anonym sa...

En mycket snygg tröja! Och jag gillade verkligen strukturen/mönstret. Bra färgjobb:)

disa sa...

Hej där, tack så mycket!! Det är väldigt roligt att växtfärga garner och olika material och se alla nyanser och färger. Det vanligaste är ju ull, så det var nog därför du inte hade hört det förut. Har du testat växtfärgning av ull? Vilken superfin tröja du har virkat!! =)

Margita sa...

Jättefin tröja! Förgarn är som namnet säger inte färdigt du kan spinna det och få ett garn eller göra som jag nysta 2 trådar tillsammans och sticka och sedan tova.

R´s sa...

Tröjan är hur snygg som helst i de nya färgerna. Sedan måste jag ju säga att fotot på dig och katten är riktigt spännande "komponerat" : )

Carina sa...

Jättesnygg tröja! Kul bild oxå med katten som kom med i bild ;*)
Ha en fortsatt trevlig helg!