söndag 11 mars 2012

Livet går vidare...


I mitt arbete i hemtjänsten har jag dagligen virkade alster framför ögonen. Gamla damer har virkade dukar på alla möjliga små bord och byråar, i alla hörn av sina bostäder. Det här fascinerande spiralmönstret tex, måste ha varit mycket populärt en gång, för det har jag sett på många ställen.




 Jag tror att drivkraften att virka alla de där dukarna måste ha varit precis densamma som för mig när jag gör sjal efter sjal eller väska efter väska. Det är så himla fascinerande att se mönstret växa fram bit för bit. Så här långt har jag kommit på min gröna väska.



 Här är två bilder som har med mitt förra inlägg att göra. Det är detta det handlar om: början på varje mönsterdel virkas direkt ut ur den förra utan att ta av garnet. Ovan båtrattar (se dessa och dessa bilder), nedan stjärnor (dessa och dessa bilder). Jag har grubblat och grubblat på saken, pendlar mellan känslan av att jag inbillar mig, är helt knäpp, och motsatsen - en stark övertygelse att det verkligen är mina bilder hon låtit sig inspireras av. En detalj i sammanhanget som hela tiden talar för det senare är det faktum att hon inte reagerat med ett enda "Oj, så lustigt, det var verkligen likt" eller liknande när jag frågat.


 

Oavsett hur det är med saken så kommer jag inte att visa några bilder av mina senaste projekt - som har med helt andra sorts virkningar att göra! Jag sparar dem för mig själv så länge. Nån gång kommer de att dyka upp, får se var... Tack för ert stöd och uppmuntran. Jag ska återgå till ett normalt liv och normalt bloggläsande.

Livet går vidare!



9 kommentarer:

Paradiset Kaos sa...

Duken längst upp tycker jag att jag känner igen. Jag tror att min mamma virkade en sån, iallafall något liknade.
Jag virkade ganska mycket förr och tyvärr har jag inte framme mina dukar så ofta, men tänker ofta att jag måste bättra mig.
Ha en skön måndag imorgon!!!

Pysselfarmor sa...

Den där duken tror jag att jag har på gården i norr i det gamla huset...jag virkade mycket på 1970-talet, men inte numera...bara enstaka gång.

Förstår fullständigt att det känns så där, men tänk som så att sanningen hinner ikapp alla till slut.
Kanske kommer något positivt ut ur eländet ändå - t.ex en mönsterbok av dig ;-)) Lycka till vad än du hittar på med dina alster!

Anelma handarbetar sa...

Så tokigt det kan bli ibland. Hoppas att ditt projekt får förbli bara ditt. Lycka till!

Kram Birgit

disa sa...

Väskan ser helt otroligt fin ut!! =)

Norrstickan sa...

Förstår verkligen din frustration!

Så fin eldsjalen blev! Och väskan ser spännande ut.

Jag har svarat på din fråga i min blogg.

Lycka till med dina projekt!

Tatiana sa...

Duken är fin!

Mia stickar sa...

Ser att det är fler än jag som känner igen dukmönstret som finns i boken! De´n dör väskan är jag så otroligt nyfiken på att få se ormmönstret växa fram, det har sån härlig relief-effekt! Det är nåt för din kommande mönsterbok, din skaparkraft är fantastisk!

Maria sa...

Du får försöka glädjas åt alla du inspirerat med din blogg.
Har en vän som blev överlycklig att du visade smygmaskvirkningen, där har det blivit både vantar å annat.
Kram Maria

Hedvig sa...

Översta duken var ju jättefräck! :)