söndag 28 oktober 2012

Ett gammalt ufo






En slät grå tröja kan alltid dekoreras med en virkning!

Egentligen har jag ju inte tid att virka, men att avsluta och göra klart ett gammalt ufo, det har jag kunnat göra i alla fall. Här är en sak som är skapad i ren experimentlusta. (Ungefär som det mesta jag gjort alltså.) Det var roligt att hitta på mönstret, och sedan när jag väl sett hur det blev så var projektet ointressant, jag orkade inte göra färdigt utan började på andra saker.


Jag har använt ett av mina favoritgarn, nämligen tropik (50% bambu 25% bomull 25% akryl) - jättemjukt och skönt. Och "tungt". Det  var redan när jag hade virkat min vita kofta och sett hur hängig den blev som jag tänkte: "Perfekt garn om man vill göra något som ska hängigt" och så startade jag denna virkning som skulle bli en sjal.
När jag jobbat en bit på den bestämde jag mig i stället för att sy ihop den mitt fram. Så nu kan jag väl få kalla den pelerin. För nåt år sen diskuterade jag ordet pelerin (i detta inlägg) när jag hade läst det någonstans
Lacy capelet brukar liknande saker kallas när man läser engelskspråkiga virkmönster. Googla på det ordet så får ni se många fina mönster!

Den är såpass vid att man kan röra sig och inte bli instängd som i en tvångströja. Ibland tycker jag att liknande saker ser ut som tvångströjor när man ser dem på bild.


Om jag orkade (hade tid) skulle jag virka dit en mönsteromgång till. Men men. Nu får den vara färdig så här.








12 kommentarer:

Anna sa...

Lovely ! And much needed now...
Have a nice week.
Anna

disa sa...

Verkligen otroligt fin!! =)

Annika GW sa...

Vacker virkning!/ Annika

Christel Wijk sa...

Så otroligt fin. /Christel

Rose Garden Malevik sa...

så sant :)
å missa nu inte....

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter...
mängder med fina bloggar med
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Lillys stick o syhörna. sa...

Snyggt. Piffar nog upp och kanske värmer en aning.

Emilia sa...

Jättesnygg - ser ut att passa perfekt!

Mia stickar sa...

Jättefin, passade väldigt bra till din kortärmade! Ses vi på torsdag?

Pysselfarmor sa...

Jättefin! Tänker mig en i vitt i ett "skirt tunt garn" till en brud.
:-))

Fiff sa...

Väldigt piffigt!

Hedvig sa...

Mycket effektfullt och snyggt! :)

Black Iris sa...

Du är så jätteduktig på att hitta på eget och även att fullfölja det (även om det tar tid ibland).
Vem har inte en massa ufon liggande och det är bara så tråkigt att ta itu med dom..
Kanonfin blev din skapelse så den ska du vara nöjd med..

Kram Maidi