fredag 16 maj 2014

Lodjursmössa


En sak jag gjort på sista tiden som inte har något med flätmönster att göra är en babymössa med lodjursöron, och en tillhörande kofta. Ja jag har testat den välbekanta hexagonkoftan!

Det ljusgula garnet heter Pure Milk Fiber och är faktiskt gjort av mjölkfibrer! Man kan verkligen fråga sig hur det går till att göra såna fibrer för det fattar jag inte alls. Ett supermjukt garn är det i alla fall. Det mörkare garnet är en blandning av bomull och bambu, det heter Bommix Bamboo.




Mössan är virkad i en blandteknik kan man säga. Det är en upprepning av fyra varv smygmaskor i bakre maskbågen och sen ett varv halvstolpar. I halvstolpvarvet har jag virkat in den mörkare gula färgen för att få något som liknar prickar... Smygmaskvirkningen gör mössa stretchig som resårstickning, medan halvstolpvarven virkas i två färger utan att det bildas några långa trådar på baksidan! En perfekt kombination.




Att få till öronen var inte helt lätt! De är virkade på helt annat sätt än resten av mössan. De skulle ju helst (i motsats till själva mössan) vara någorlunda fasta för att hålla formen så de är virkade hårt med fasta maskor och en smal virknål, sedan påsydda på mössan.


Många barnmössor med djuröron (och ögon och nosar också) av alla möjliga sorter finns det. Mycket katter, hundar och nallebjörnar - men nu hade jag alltså fått en beställning på just en lodjursmössa, för att vi har lodjur häromkring i den här bergiga trakten... Koftan borde väl ha varit prickig den också då, men så seriös var jag inte utan när jag med mycket möda och stort besvär (läs många upprepningar/omvirkningar) fått till mössan, så orkade jag inte göra något mer avancerat än att följa ett färdigt enkelt mönster





Vårliga virkhälsningar via virknörden


16 kommentarer:

Anelma handarbetar sa...

Åååh så fint!

Kram Birgit

marremorr sa...

Så ljuvligt set!! Nu får man spana på både mänskliga lodjur och mer djurlika sådana i omgivningarna. Mössan var så söt och koftan superläcker, båda med fina färgkombinationer. Visste inte att det fanns lodjur häruppe, vet bara att de finns på Öland. Nu har du lärt mig något nytt!

Ljubinka sa...

Wonderful set!!!
Beautiful colors and patterns!
Happy weekend,hugs.

Anna sa...

Adorables !!! Surtout le bonnet ! Il est trop mignon !
Bon weekend !
Anna

Fiff sa...

Snyggt jobbat! Mössan är jättejättefin!

petozi Design sa...

So sweet, your babyjacket and fox hat!
greetings Petra

Christel Wijk sa...

Rikitigt läckert och verkligen annorlunda.

Lillys stick o syhörna. sa...

Så sött.

Emilia sa...

Vilket mysigt lodjursset!

Tatiana sa...

Vilket fin plagg!!!!

Black Iris sa...

Så otroligt duktig du är och vilket tålamod.. Att klura ut allt som du gör skulle jag aldrig ha tålamod till.

Kram Maidi

Pysselfarmor sa...

jisses så sött!

Hedvig sa...

Superskönt mössa! :)

Eva sa...

Så superfint, och tycker mycket om färgvalet

Gunilla sa...

Men så sött !!!

Äppelblom sa...

Jättegulligt!