fredag 25 juli 2014

en ny bok



I min nyaste bok finns inget att läsa, men...



Där finns mina virknålar! Ja inte alla, men en hel hög i alla fall.
Detta virknålsfodral har jag gjort av en finare sortens anteckningsbok, en tygbit och några nitar.



 Anteckningsbokens sidor, med alla sina virkrelaterade anteckningar (otestade idéer och otestbara idéer), rev jag först ut så bara pärmen blev kvar. Det var den jag var ute efter. Jag ville försöka göra något där jag kunde förvara även mina handsnidade trävirknålar utan att oroa mig för att de skulle riskera att brytas.



Så jag sydde ett virknålsfodral med smala fack enligt vanlig modell, sedan nitade jag fast det på insidan av pärmen. Nitarna köpte jag på Slöjddetaljer, de heter skruvnitar. Dem kan man skruva ihop med en vanlig skruvmejsel, det var ju en fördel, men å andra sidan var de nån millimeter för stora så jag fick lägga en liten ring och en kartongbit emellan pärmen och tyget runt varje nit. Nästa gång ska jag prova en annan sorts nitar, som jag tror är mindre. Jag har fler virknålar fortfarande stående i en glasburk...

Skitnöjd är jag med denna virkbok!




Sommaren är rekordvarm, verkar vara så i hela landet... För mig fick det gärna komma lite regn nu...
 

4 kommentarer:

Anna sa...

Lovely hook clutch !!!
Have a nice weekend !
Anna

Lillys stick o syhörna. sa...

Ja, nog skulle vi behöva få lite regn.Nästa vecka kanske.
Smart ide med virknålarna. Du är påhittig.
Ha de.
Lilian

Fiff sa...

Vad fint! OCh smidigt.
Ja, jag vill också ha regn! Mår inte alls bra av denna hetta...

Annette sa...

Så smart!