söndag 28 december 2014

Pumlor i granen och sockar på fötterna!




Så här mellan jul och nyår brukar jag visa bildbevis på virkade julklappar som jag gjort och förärat familjen. I år har jag ju mest ägnat mig åt sockvirkning hela hösten, och många av sockarna har jag redan visat bilder på. Här kommer i alla fall två par till, som legat i julklappspapper. Båda paren är smygmaskvirkade och båda är gjorda enligt min grundkonstruktion för plattvirkade sockar.

När det gäller smygmaskvirkning och det som jag funderade på i början av den här månaden, kan jag berätta att jag verkligen kontaktade Vashti Braha och försökte få ett klargörande eller en tydlig beskrivning av vad hon menar med "hook-led gauge". Och det har visat sig att vi nog menar ungefär detsamma! Hennes beskrivning att virknålen ska passa i mellanrummet mellan maskbågarna, det är detsamma som jag menar med att storleken på maskan ska avgöras av storleken på virknålen.


Det kändes positivt att få veta!







Sedan vill jag bara berätta en annan rolig sak. Idag råkade jag höra ett avsnitt av programmet Språket. Jag hörde det i bilen medan jag var ute och körde i jobbet.

Dagens avsnitt var en repris, och det handlade om ord som har med julen att göra. Bland annat pratade de om ordet pumla som betyder julgranskula. Ordet verkar mest användas i trakten av Luleå och däromkring, och jag hade inte hört det förut.
Här är en länk till programmet (men jag vet inte hur länge det är tillgängligt).


Ca fem minuter in i programmet talar de om pumlan. Det intressanta är förstås att ordet pumla skulle  komma från ett gammalfranskt ord som betyder "litet äpple". Jag tycker kopplingen till mina virkade julgransäpplen är klockren!




Ordet har nyligen blivit accepterat att komma in i Svenska akademiens ordlista. För alla som tycker om ordet finns också en förening som heter Pumlans vänner... 




8 kommentarer:

Ljubinka sa...

Lovely socks!!
Happy New Year!!!

Anna sa...

Nothing like warm feet....
Have a wonderful 2015 !!!!
Hug
Anna

petozi Design sa...

Pretty and warm crochet socks, as always!!
Especially today I needed those, because we have snow here and it´s really uncommon for south Germany :-)

♥ Petra

Anonym sa...

Vilket kul ord! Har heller aldrig hört det å jag är så nöjd att få tillhöra en av dina vänner, Mmatilda, världens bästa virkare!

Linda sa...

Pretty socks. Happy New Year. :)

Nettan sa...

Vilket underbart ord - Pumla!! Jag har aldrig hört det förr, men åh vad jag ska använda det ofta nu :D
Till nästa jul ska jag göra många virkade pumlor att hänga i granen!

Så många happy socks du gjort! Jag har precis börjat på min sockbana, och var så glad att jag hittade ett virkmönster. Nu har jag gjort två par, och har även påbörjat min allra första stickade socka. Ska kika mera på dina, de är så himlans fina :)
Ett riktigt gott nytt och ljust år önskar jag dig ♥

Emilia sa...

Finfina sockar! Gott Nytt Kreativt År!

Black Iris sa...

Finfina sockar och jag skulle tro att de är slitstarna också..
Pumlor har jag aldrig hört talas om men det namnet ska jag lägga på minnet..

Kram Maidi