lördag 12 december 2015

Tomten är på väg!






 Som vanligt vid den här tiden på året syns det i omgivningarna att Tomten är på väg!
 (Men åt vilket håll ska vi egentligen? funderar renarna.)










Ett tecken förutom alla renar är ju att jag virkar saker som jag har tänkt packa in och skicka iväg som julklappar. Som en sjal i finaste Drops Lace. När jag skaffade garnet hade jag tänkt att jag skulle gilla att virka något tunt och fint. Ha ha, känner jag inte mig själv vid det här laget? Jag har ju gjort samma sak flera gånger! För jag står verkligen inte ut med det där sytrådstunna och klarar inte att virka så fina detaljer. 
Nej jag tog garnet dubbelt till den här sjalen. Och då gillar jag det, det är verkligen underbart mjukt och lent!



Mönstret är inte särskilt välplanerat utan fram-improviserat varv för varv. Jag har virkat stolpar och ökat ungefär åtta eller nio gånger per varv.

Nästa gång ska jag planera mer noga.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att få se dina vackra vinterbilder i adventstid!
Där jag bor syns varken någon snö eller några renar så långt ögat når...
Allt gott!

Trådanten sa...

Jag tycker din sjal blev jättefin, lyllos den som får den i julklapp!

Anna sa...

Magnifique châle !!!!!
Et superbes rennes !!!! Il ne manque plus que le père Noël !
Bises
Anna

Textil och sånt sa...

Jaha - jag hoppas att tomten hittar sina renar och vet vart de ska ...
Och att schalen, som är så fin och välplanerad, blir inslagen och överlämnad till tomten.
Då blir det en riktigt god jul för någon!
Birgitta

Annette sa...

En helt fantastisk sjal!

God Jul till dig (= tomten) och renarna!

Eva sa...

Så vacker sjal

marremorr sa...

Vilken fantastisk sjal du virkat! Heeelt underbar! Hoppas du haft en fin julhelg!

Ullemor sa...

Det var en jättefin sjal tycker jag.

virkostickmaja sa...

Underbar sjal 😍