söndag 8 maj 2016

Hårt virke


Oj vilken sommardag vi har haft idag! 20 grader varmt, våren formligen exploderar.

Så jag skulle ägna den här dagen åt trädgårdsarbete, kratta gräs och sånt. Och så skulle jag klippa ner en buske, en ölandstok. Den var jätterufsig, för den var ganska gammal. Ful. När jag kämpade med de hårda grenarna insåg jag vilket bra virke de måste vara att tälja virknålar av.



Sagt och gjort. Jag kunde helt enkelt inte låta bli! Sparade några lämpliga pinnar, så raka som möjligt, karvade lite med min mattkniv, sandpapprade och provvirkade några varv. Oljade in med matolja.

Två virknålar blev det, en ca 4,5 mm och en 8 mm.



1 kommentar:

Black Iris sa...

Men du är ju bara för härlig.. Nog för att jag också älskar att virka men jag skulle nog aldrig komma på att göra virknålar själv :)

Kram Maidi