onsdag 18 maj 2016

Tälja virknålar


Att tälja sina egna virknålar är eventuellt det mest nördiga och onödiga man gör. Om man tänker på priset för en virknål i plast, som man dessutom kan hitta på vilken matvaruaffär som helst, så framstår ju hantverket att tälja egna virknålar som ren dumhet. Å andra sidan, om man börjar tänka så, då kan man ju fortsätta med att grubbla över meningen med hantverk eller handarbete över huvud taget. Gissa om jag har grubblat. Just nu är det i alla fall en mani bland mina övriga att tälja egna virknålar av olika träslag.

Anledningen till att jag över huvud taget började med den här speciella formen av träslöjd var att jag inte tyckte de vanliga virknålarna dög till smygmaskvirkning, det var just när jag hade börjat med det. Jag ville ha en virknål som var spetsigare i toppen än de vanliga som man kan köpa. Till slut tänkte jag att jag nog skulle kunna göra mig en egen, precis sån jag ville ha den. Med en träpinne och en kniv, man kan inte veta om det går förrän man tar testat. Den jag gjorde blev så bra att det sedan blev en till, och en till, och en till...

Hur man kan spetsa till en vanlig köpt trubbig virknål så den passar bättre för smygmaskvirkning har jag skrivit om här.

Men den här gången visar jag en bildserie om hur man kan tälja sin egen virknål - i vilken form man vill, trubbig eller spetsig, tjock eller smal, med grund eller djup hals, av vilket träslag man vill och avsedd för vilka virkningar som helst!

Jag vill också tala om att jag sökt efter om någon annan gjort en beskrivning av hur man kan göra, visst borde det finnas? Här finns en sån beskrivning. Jag gör inte riktigt på samma sätt som den hemslöjdskonsulenten - så här kommer min version:



Jag börjar med en träkvist i lämplig storlek. Rönn hade jag aldrig provat tidigare, så den här gången letade jag upp en passande, någorlunda rak kvist från en rönn. Jag använder en färsk kvist. Tidigare har jag provat bland annat björk, ek, äppelträd, en, syren, ölandstok och aronia. Att kvisten har sidokvistar som här på bilden gör ingenting, bara de inte sitter just i toppen där man ska försöka forma själva kroken. Diametern på den färdiga virknålen kommer att bli lite mindre än kvisten eftersom barken ska skalas bort och pinnen sedan ska putsas slät och fin. Mindre diameter än knappt 5 mm har jag inte vågat göra av rädsla att den färdiga virknålen ska brytas av för lätt.

Det andra som behövs är en kniv. Man använder förstås den kniv man själv föredrar, jag använder en sån här universalkniv med utbytbart blad. Slutligen behövs några olika sandpapper, ett grövre och ett finare. På de sandpapper jag har här just nu står det P120 och P240.




Börja med att skala av barken och skär/slipa bort resterna av sidokvistarna så att det blir en slät och fin pinne som känns bra att hålla i handen.





Forma toppen: Skär med kniven fram en ungefärlig form, putsa sedan med sandpapper, först det grovkorniga sedan det finare, så den blir så jämn som möjligt runt om.
Den ser onödigt spetsig ut här på bilden men det brukar jag finjustera allra sist.





 Känn efter hur virknålen ska hållas, om det är någon skillnad åt vilket håll (tex om den inte är helt rak utan ska hållas i ett visst läge). Gör ett rakt snitt eller litet jack tvärs över där ingröpningen ska vara för kroken. Jag gör helst "huvudet" lite längre än det är brett.



Med kniven tar jag sedan bort flisa för flisa så halsen blir djupare. Sedan gör jag även ett jack lite snett uppåt på vardera sidan, för att påbörja "spåret" som ska leda garnet.




När jag har kommit så här långt fortsätter jag bara med sandpapper för att finslipa halsen och spåret. Jag viker en liten bit av sandpapper och drar den snett uppåt genom spåret, omväxlande åt höger och vänster. På det sättet gör man halsen djupare och slätare, och spåret gradvis bättre och bättre.
På den här bilden syns det att det plötsligt gick en flisa från huvudet. Aj aj. Jag bedömde att det skulle gå att använda virknålen ändå, slipade bara lite ytterligare för att det lilla hacket skulle märkas av mindre. Det får ju inte finnas några vassa kanter nånstans som garnet kan fastna i.

Nu är det provvirkning som gäller. Det är då det visar sig om virknålen funkar. Är kroken tillräckligt djup? Finns det nåt litet vasst hack nånstans? Är spetsen för vass eller för trubbig? Det är bara att justera till de små detaljerna tills man är nöjd!





Till slut när man fått den form man vill ha slaskar man på med vanlig matolja som får dra in i träet ett tag innan man torkar av den. Jag brukar ha den inoljade virknålen liggande över ett kaffefat över natten och är den oljig fortfarande efter det så torkar jag av den. (Men det brukar den inte vara, den brukar ha torkat helt och all olja ha dragit in i träet.)

Sedan är det bara att börja virka! Själva målet med resan. Kanske upptäcker man att man måste justera formen ytterligare.

Eller så börjar man fundera på vilka fler träslag som finns tillgängliga i närheten... Nästa virknål kanske ska vara av en lite annan modell? Kortare, längre, tjockare, med tumgrepp, eller med djupare krok eller spetsigare topp?... ... ...






8 kommentarer:

Äppelblom sa...

Hej på dig!
Så trevligt litet jobb du har skaffat dig - göra egna virknålar. Du är så påhittig och kreativ! Blir lite sugen på att testa göra en själv faktiskt.
Jag hoppas att du har det bra och att dina bonsaier är välmående.
Må så gott och kram!
Inga

Anna sa...

Great job !!!
Anna

Grahnslöjd sa...

Javisst kan man enkelt hitta virknålar i plast men det måste vara en helt annan känsla att virka med en nål man själv tillverkat!! Tack för beskrivningen:)

Maria T sa...

Har inte kommenterat på evigheter, men läser allt! Det här är så vackert, och väcker fina minnen.
Min mest älskade virknål är en min pappa täljde till mig när jag var sisådär 9-10 år, jag hade ju lärt mig virka redan vid fem års ålder ca, och några år senare så var det min största hobby. Ett sommarlov i Dalarna, dit jag fick med mig garn men glömde virknålen (hade nog bara en, eller två) och min pappa gjorde allt för att jag skulle kunna trivas. Den är lite kärvare än din/a och barken kvar på skaften, men som sagt oändligt älskad och funktionell.

skapa och inreda sa...

Helt otroligt! Jag är mycket imponerad. Jätteroligt att se hur du har gjort.
Annika

Stina sa...

Så kul att tälja sin egna virknål! Att jag inte tänkte på det när jag satt i stugan mitt ute i skogen och saknade en tjock virknål. Och sen när vi åkte till stan köpte jag en i plast som jag inte alls var nöjd med. Nästa gång täljer jag min egna!!!

Anonym sa...

Hej, har just varit ute och tagit några tjocka grenar för att tälja mig en virknål. Ringde kommunen där jag bor och frågade om jag fick ta några nedfallna björkgrenar efter blåsten vi hade och fick ok till det. Så nu ska det täljas en tjock virknål för att göra mattor av tyg. Tack för beskrivningen. Mvh från Helen i skåne

Unknown sa...

Vilken fin form du har fått till på kroken 😊 jag tänkte precis testa att göra en, fast typ ergonomiskt handtag, och hittade din trevliga beskrivning. Tack för inspirationen 🙂