tisdag 8 oktober 2019

Virkad flerfärgspatent


Mera crochet brioche! Eller virkad flerfärgspatent som jag tycker det skulle kunna heta på svenska. Jag har fortsatt att utforska detta ett tag nu. Jobbat på ett specifikt mönster också, som jag tidigare nämnt. Puh, det är kämpigt. Att få det som man vill ha det, och att beskriva det så att folk förstår.


Min idé var att jobba på diagonalen. Jag ville också få in något mer än bara raka ränder. Då blev det några vågiga ränder, och det var ju inte så mycket kanske, men jag gillar dem. Och så några partier som är ribbade på andra ledden... Första prototypen gjorde jag med olika restgarner (finns en bild i inlägget från september). Steg två är denna i gult och blått, bilden här ovan och de två nedan. Den är också ett restgarnsprojekt, i stort sett, med flera olika garner inblandade. Men jag var fortfarande inte säker på hur jag skulle göra de tvärribbade delarna, så de är virkade på tre olika sätt i samma halsduk... Jag ville känna, titta och jämföra.




Bestämde till slut att denna variant med reliefstolpar skulle bli bäst. På den här bilden syns båda sidorna av samma del av sjalen, gult på ena sidan och blått på den andra.



I väntan på att jag skulle hitta ett passande garn hann jag virka en smalare variant i vitt och grönt. De vågiga ränderna och de tvärribbade delarna är med på samma sätt. Den här är virkad i garnet Tropik, som är så mjukt och lent.




Slutligen har jag virkat en ganska stor och bred sjal i ett garn som heter Verona Fine från Cewec. Det är 53% ull och 47% akryl och känns mjukt och fint. Jag valde två färger som jag tyckte liknade de gula och blå nyanserna från min tidigare prototyp. Vad jag kan tycka nu efteråt är att det blev lite väl flammigt och oroligt liksom med dessa båda multifärgade garn. Man borde väl ha haft ett enfärgat tillsammans med det multifärgade. Men det är ju lätt att säga efteråt! Hå hå ja ja.
Efter blockning blev storleken ca 220 x 40 cm.
Nedan en hopklistrad bild där man ser båda sidorna samtidigt, en blå-grön sida och en gul-beige-brun sida. I de tvärribbade partierna byter färgerna plats.
Och mönstret är nog inte så långt borta nu!


(På marken syns resterna av årets första snö, som vi fick häromdagen, närmare bestämt den 3e oktober!)

1 kommentar:

Anna sa...

Joli mélange de couleurs !!!!
J'adore les vagues entre les raies droits !!!!
Bonne journée !
Anna