söndag 4 oktober 2020

Virkade spetsar


Jag har botaniserat lite mer bland min mors efterlämnade textilier. Här är några exempel på virkade spetsar jag hittat i diverse lådor. Sånt här virkade de förr! Som prydnad för lakan och örngott. Nu för tiden ses väl lakan närmast som förbrukningsvaror - att använda en tid och sedan slänga. De nöts ju också upp ganska snabbt. Man lägger inte ner möda på sådana saker - men annat var det förr, med kraftiga hemvävda lakan i linne, skulle hålla många år... Då kunde man virka en spetsremsa att sy dit som dekoration.

Tråden är som sytråd! Jag skulle aldrig klara av att virka något så litet, har inte ögon eller handlag för det. Remsan på bilden ovan är 3 cm bred och jag vet inte hur lång. Den är hoprullad till en rulle omknuten av en liten tråd  (och jag har inte velat rulla ut den).


Närbild av samma.





Här är två bredare remsor i olika längd. Jag tror att de har varit tänkta att sys på ett lakan och ett örngott. Texten tyder väl på det kan man säga...  Den längre är 125 cm och den kortare 60 cm. Båda är 10 cm breda.

De här är med all säkerhet inte virkade av min mamma, utan mer troligt av mormor, eller en moster. En liten papperslapp är fastsatt på den ena med texten Obs! Ca 100 år!  Men jag vet inte när lappen är skriven. Aldrig har mamma visat mig de här sakerna, bara haft dem liggande i något skåp.

På den andra en motsvarande lapp: Obs! Gamla texten!  Ja stavningen är onekligen gammalmodig, både i SOF och i GODT! 



Denna är jag mer osäker på. Fint mönster med en sorts bladranka med klöverliknande blad  Den är 10 cm bred och hopsydd till en ring. Kanske skulle den också sitta på ett örngott? Jag vet inte. Den totala längden är ca 90 cm. Den är lite sliten på ena kanten, skulle kunna tyda på att den varit fastsydd på någonting en gång.








En del av dessa har tydligen suttit fastsydda på någonting, andra ser bara ut som provbitar av ett mönster. 



Här en virkad spets som faktiskt sitter på ett örngott. Det har jag satt upp på väggen. 
Nedan syns mönstret i en förtydligad version. Det är ju ett fint rosmönster - skulle man kunna kopiera till någonting.







Och så har jag hittat de här, som också är virkade med den sytrådstunna tråden! Det måste vara kragar. Det finns några lite längre och några lite kortare. 


Oj så pilligt att göra dessa! Att de orkade. Att titta på dem nu idag är som att titta på fornfynd. Jag ser maskorna, förstår hur de är virkade men kan ändå inte sätta mig in det.





Uppdatering 2023-07-30:  Se fler upphittade gamla spetsar!

3 kommentarer:

Pricka sa...

Hej Matilda, så fina spetsar, jag har själv virkat små glasunderlägg och dukar i så tunn tråd. Men... det var 35 år sedan och jag tror inte jag skulle klara det idag, ögonen håller inte längre. Första gången jag är inne på din sida och hittar många fina saker och mycket bra förklaringar på hur man virkar.
Tack för en fin sida om virkning.
Hälsningar Eva

Mmatilda sa...

Hej Eva!
Inte jag heller kan göra såna här små fina saker.
Tack för komplimangen och titta gärna vidare!

Anonym sa...

Hej! Tack för inspirationen av de fina spetsarna!
Jag har lyckats göra en variant av bild 6 uppifrån. Den blir så otroligt fin!
/Helena