söndag 4 juli 2021

Virkning i värmebölja


Här är en virkning som jag skulle kunna kalla ganska somrig. Dvs det är inte ett ullprojekt utan är någorlunda svalt att hålla i om jag vill sitta ute i värmen och virka. De senaste dagarna har det nu varit så varmt att det i princip inte gått att vara ute alls...  Man sätter sig i skuggan eller går in.

Det här är ett restgarnsprojekt. Enligt mina anteckningar på ravelry har jag haft det sedan sommarn 2019. 
Att det inte är ett ullgarnsprojekt stämmer faktiskt bara delvis, för det finns inslag av ull i de restgarner jag använt.
Att det är ett restgarnsprojekt stämmer dessutom också bara till 50%, det svarta mellan alla blandade färger är inget restgarn utan jag tyckte det var ett sätt att hålla ihop det hela färgmässigt. Det är Adlibris Bamboo Cotton (50% bambu 50% bomull). 



När jag började var det en trekantsjal. Jag började med det blåa i mitten. Sedan har den växt och växt, den är nu 170 cm tvärs över, och nu klassificerar jag den som en filt att lägga över sig i soffan! Jag vet inte hur länge jag vill hålla på med den, helt plötsligt kanske jag gör som med den blå virkningen och bestämmer att nu får det vara nog. (Men man vill ha en snygg ytterkant eller avslutning eller hur?)
Den är virkad helt i fasta maskor i en maskbåge, ibland fram och tillbaka, ibland flera varv runt åt samma håll. När jag virkar på ett varv som går åt samma håll som det förra virkar jag i bakre maskbågen, när jag virkar på ett varv åt motsatt håll virkar jag i främre. Allt för att få ett tunt och slätt resultat, så lite veckat som möjligt.
Ganska skönt att ha en virkning som är så planlös och kravlös. Som ombyte mellan mina andra virkningar som kräver både beräkning och maskräkning! Både planering och omplanering när det inte går som jag tänkt. 

Ullsockar tex. Så mycket sockar jag virkat, till slut har jag kommit fram till att ett mönster måste skrivas. Dvs ett mönster för smygmaskvirkade sockar. Det finns några sådana, men inget som liknar hur jag gör, och inget på svenska. Så detta kämpar jag på med i hettan. Tänker att jag måste försöka medan jag har semester, för tiden och orken blir sämre sedan. Är någon intresserad att testa mönstret så är jag intresserad av feedback!  Meddela mig i så fall på virkstaden(at)hotmail.se  Just nu har jag gjort sockar som passar min fot plus två större och två mindre storlekar (=storlekar ca 35-43). Och det här är den enklaste modellen jag kan tänka mig, så enkel att vem som helst ska kunna klara det. Det är liksom ett grundmönster, flexibelt så att det kan varieras på olika sätt.

Kan för övrigt tala om att de virkade sockar som jag gjorde 2013, mina två första par, (se här och här) använder jag fortfarande och de är inte utslitna! Det är väl garnets förtjänst antar jag, Raggigarnet. Eller det faktum att jag fortsatt virka sockar så att jag har flera att välja på?... Men faktiskt, jag har försökt använda de två äldsta paren i första hand, tänkt att man borde nöta ut dessa först... Naturligtvis syns det att de är använda, de är liksom hoptovade på undersidan. Men fortfarande utan hål!



2 kommentarer:

Anna sa...

De jolies créations pour quand il fera moins chaud !
Bonne semaine !
Anna

Mmatilda sa...

Thank you Anna! And the same for you!