lördag 14 maj 2022

Virkad västerbottensdräll


Ända sedan i vintras har jag kämpat med en virk-idé som nu börjar klarna... Idén är att göra min egen virkade tolkning av ett vävmönster som kallas västerbottensdräll. Det vävda originalet syns här nedan och min virkade version i bilden ovan.





Första försöket tyckte jag blev lite stort. För många maskor per yta liksom, det borde inte behövas så många. Jag ville tajta ihop mönstret. Bilden är från februari! Jag ute på skidor, väskan i perfekt färgmatch med omgivningen.

Hela mönstret är här virkat med fasta maskor i bakre maskbågen, som enligt den gamla nordiska traditionen.




Andra försöket blev aldrig fotat ordentligt innan jag gav bort väskan. Och här var det visst botten som var viktigast när jag tog bilden... 
På den här väskan provade jag flera olika sätt att virka. 

Blev inte nöjd förrän jag hittat på den lilla fyrkantiga maskan som syns i det översta partiet, det som har en ljusare blå färg.



Så här ser den ut, min tvåbenta maska. Inte lika taggig i kanterna som den vanliga flerfärgsvirkningen med fasta maskor. Ingen lutning åt ena eller andra hållet heller.


Försöker nu skriva ett mönster för den här sista väskversionen!



4 kommentarer:

Annika sa...

Så häftigt, kul ide! Blev verkligen jättefin!

Anna sa...

Beautiful !!!! Too tricky for me ;) But love the pattern !
Lovely pictures !
Have a shinny weekend !
Anna

Annette sa...

Så snyggt! Och vilken spännande maska!

Mmatilda sa...

Tack för denna uppmuntran, den gör att det känns meningsfullt att jobba med mönstret!