tisdag 21 juni 2022

Korg med handtag



I vintras virkade jag en korg och det var så roligt att nu har jag gjort en till! Denna har handtag så att jag kan bära omkring saker i den. Jag ska visa med en liten bildserie hur jag gjorde handtaget. Själva korgen är gjord på samma sätt som den förra: Jag har klippt decimeterbreda remsor av ett kasserat påslakan och virkat runt det med garn.  Här är inlägget om den första korgen.



Till handtaget klippte jag tre remsor knappt en meter långa. När korgens botten var lagom stor virkade jag in dem i tre maskor i yttersta varvet. 



Remsornas andra ändar virkades fast i bottenplattans andra sida. 



Sedan virkade jag korgens sidor runt runt. För varje varv virkades handtagen fast när jag passerade dem. Som kanske framgår av den här bilden råkade ändarna hamna på utsidan av korgen. Om man vill ha dem inåt får man vända tygremsorna åt andra hållet när man först virkar fast dem.



Korgens insida efter några varv. Det är garnet som går från en maska till nästa (på virkningens baksida) som jag lagt bakom handtaget/tygremsorna varje gång. 



När sidorna sedan var färdiga virkade jag vidare direkt ut på handtaget, först med det ljusa garnet som jag virkade runt mittenremsan, sedan med det mörkare garnet runt remsorna på ömse sidor.



Så här ser korgens insida ut färdig. Jag ville ha handtaget fäst så här långt ner för att det skulle kännas stadigt och hålla för lite tyngd! Inte bara sys fast i överkanten eller något sådant.



Och så här ser det ut på utsidan där handtaget är fäst.



Korgen är helt stadig och står för sig själv - handtaget likaså!



1 kommentar:

Anna sa...

So beautiful and original !!!!!
The Perfect Basket !
Have a shinny day !
Anna