torsdag 24 november 2022

Yarn under


Vad står det i ett svenskt virkmönster att man gör när man hakar nålen om garnet och drar fram det genom maskan? I engelskspråkiga mönster heter det "yarn over" dvs "garn över". Man lägger garnet över nålen när man drar fram det. Jag kollar mina svenska virkböcker. Det uttrycks i stort sett på samma sätt i alla böcker: "gör ett omslag runt nålen och dra garnet genom öglan" - "gör ett omslag (linda garnet runt virknålen)" - "lägg garnet om nålen". Och så finns i alla böcker en illustration där man ser hur garnet läggs över virknålen.
Men man kan ju alltså lägga garnet under virknålen i stället. Det är det jag gjort i min lilla provvirkning här ovan. Nedre halvan är fasta maskor virkade i bakre maskbågen och i övre halvan är maskorna virkade under båda maskbågarna. I båda fallen har jag lagt garnet under virknålen. Maskorna blir liksom mindre och tätare, hela virkningen blir fastare. Jag vet inte exakt vad man kan använda den här kunskapen till men jag är som vanligt intresserad av själva kunskapen i sig!
På engelska heter det yarn under. Vad kan det heta på svenska? Underslag?

Och hur kom jag att börja fundera på detta? Jo jag läste en artikel i Moorit.

 


Moorit är ett oberoende virkmagasin som har sin bas i Skottland och drivs av  Alyson Chu. Man vill råda bot på bristen på tryckta publikationer för virkare. Hur underbart låter inte detta?! Man fokuserar på bärbara moderna plagg och accessoarer i naturfiber. Bara virkade plagg, ingen stickning. 
De vill vara inkluderande på alla olika plan, värdesätter diversitet och arbetar mot rasism och andra former av diskriminering. 
Upplagan som jag har här är nummer 3 - höst-vinter 2022. Den innehåller tio virkmönster, är tjock som en bok (136 sidor) och med lyxiga bilder.



Och här är den intressanta undersökningen gjord av Faye Dashper-Hughes. Hennes namn känner jag igen från The crochet circle podcast.  Här i Moorit har hon jämfört hur virkning med olika maskor påverkas av att garnet läggs under i stället för över virknålen. Tack Fay för din seriösa inställning till virkning!
(Podden har hon tyvärr slutat med nu, nummer 79 är den sista.)


2 kommentarer:

Annette sa...

Förslag: omslag och omvänt omslag. Måste kolla Moorit!!!

Mmatilda sa...

Aha, en idé! Jag tar till mig förslaget om jag skulle komma på ett användningsområde och vill skriva det i ett mönster.
Moorit kom till mig på sex dagar med posten, så jag vet inte om den kom ända från Skottland eller om det finns ett lager närmare till. Jag menar, ett brev från Umeå åtta mil härifrån kan ju ta lika lång tid. Men man kunde även få den endast digitalt om man vill.