Visar inlägg med etikett flerfärgsvirkning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett flerfärgsvirkning. Visa alla inlägg

lördag 13 februari 2016

Ett FO i februari!








Här är det långt mellan inläggen. I januari blev det plötsligt mycket bonsai som upptog min lediga tid, och då fick allt virkande stå tillbaka. Men nu har jag till slut gjort färdigt min fågelväska!



Det är ju det där sista momentet, att fodra den med tyg, som är det värsta. Kanske det också bidrar till att jag tycker alla andra saker är viktigare! För jag gillar verkligen inte att sy, jag har sagt det förut och jag säger det igen. Tycker bara att det är besvärligt och inte blir nåt bra resultat.



Delarna är i alla fall hopsatta, axelbandet fastsytt på själva väskan. Axelbandet är rundvirkat och fyllt med ett långt tygstycke för att det inte ska sträcka ut sig. Både det inre tyget och själva den virkade tuben är sedan fastsydd i väskan.



Till foder hittade jag en gammal blus som jag tyckte passade precis i färg med de rödrosa stjärnorna.



Har redan tagit väskan i bruk! Det gjorde jag väl samma dag som jag hade sytt de sista stygnen.



Dagens väderbild: Det snöar.


torsdag 7 januari 2016

Fåglar på längden och på tvären



I höstas påbörjade jag en flerfärgsvirkad väska med mönster av fåglar. Nu har jag gjort en lång remsa som ska fungera som axelrem till den väskan.



Hela remsan är dekorerad med fåglar, alla olika.
Jag har hittat dem i boken "859 fåglar" av Britta Johanson, Korsstygnsbolaget.



Så här står det i inledningen till boken:
“Det är mönster som hämtats från textilier som broderats, knutits, trätts, vävts och stickats runt om i världen på 1800-talet eller tidigare. (…) Gemensamt för samtliga mönster är att de är uppbyggda enligt ett rutsystem där en ruta motsvarar ett stygn, en maska eller ett inslag. I vissa tekniker kan en ruta motsvara flera stygn, inslag etc.”
Så nu har ett dussin av dessa broderade, knutna, trädda, vävda och stickade fåglar blivit - virkade!



Återstår att sätta ihop axelremmen och väskan samt att fodra båda delarna.
Det tråkiga alltså!



För övrigt får man ju elda så mycket man kan för vi fick plötsligt riktigt vinterkyla - i skrivande stund är det 29 grader kallt. Jag är tacksam att jag råkade vara ledig idag. Hoppas nu kylan mildras något innan helgen då jag måste ut...



lördag 21 november 2015

Fåglar fåglar



Efter att ha nött på min virkade handväska i fyra, nej nästan fem år, så fick jag för mig att göra en ny.

Formatet är detsamma som den förra. Den ska rymma plånbok, mobil, almanacka och ett paket näsdukar.

Denna dekorerar jag med fåglar, både fram och bak.

Har en idé om ett virkat axelband med fåglar också, får se om jag verkligen gör det eller om det blir en enklare variant.



måndag 2 februari 2015

Himmel och hav!


 Himmel-och-hav-väskan är klar! Den är till och med överlämnad till mottagaren. Jag vill genast meddetsamma tala om att det vita på sidan av väskan är ett flygplan på väg uppåt. Inte en fiskmås på väg att dyka! Jag kanske kunde ha förtydligat det tex med några broderstygn, eller jag vet inte hur, men jag hann inte lägga ner mer arbete på väskan.



På andra sidan fick jag in solen. Den här väskan är gjord till en som tycker om att vara ute och resa till sol och värme.
Hela väskan är virkad med dubbelt bomullsgarn, och den är ganska stadig.



Handtagen klippte jag till av en sorts långa band som jag hade på lager, det är en kraftig kvalitet ungefär som skärp. Jag gjorde dem flexibla på samma sätt som när jag gjorde tekoppväskan för nåt år sen: de kan användas korta som handtag på en kasse eller långa som axelband.
Jag virkade dubbla hål i väskans överkant och vek ner kanten och sydde fast den som en fåll. Handtagen träddes genom hålen och syddes ihop så som syns på bilden.
Sen fodrade jag väskan med ett tunnt tyg.










onsdag 14 januari 2015

Nyaste virkboken




 En ny bok har tillkommit i min samling av engelskspråkiga virkböcker. Den heter   Crochet ever after och virkdesignern bakom den heter Brenda KB Andersson.
Jag är ganska imponerad av hennes virkdesign.

 Boken innehåller18 virkmönster inspirerade av klassiska sagor. Jag var bland annat intresserad av att se hur den här härliga rödluvahuvan var gjord. Den kallas Little Red's infinity hood, och är en infinity scarf med huva. Heter det tubhalsduk på svenska? Halsduk med huva har jag sett förut, men denna sitter alltså ihop hela vägen runt.



Det finns också ett intressant sockmönster (viktigt att jämföra med alla mina egna virkade sockar!) Det vitsiga namnet är Magic Bean Stalk-ings, och det fina mönstret på sockans sida är alltså en bönstjälk, som i Jack och bönstjälken.


 Och när jag såg de här mönstrade vantarna tänkte jag nästan att Brenda måste ha varit här i närheten i Norrland en eftermiddag i januari när solen går ner tidigt:





Det är en fin bok, fast just nu kommer jag knappast att virka något av projekten. Jag läser ju som sagt virkböcker för att ta reda på hur andra gör sina saker. Vad jag håller på med för tillfället är i stället en väska med hav- och himmel-tema:



Klar om nån vecka eller två?


onsdag 4 juni 2014

Förlängda maskor



Ni vet att jag älskar att lära mig nya virksätt och maskor och tekniker. Jag trodde i och för sig att nu hade jag snart provat det mesta - men så är icke fallet! Nu har jag lärt mig en sak igen som jag genast måste dela med mig av!

Ni känner ju till det där att virkade flerfärgsmönster brukar luta litegrann snett åt höger (om man "läser" nedifrån och upp, som man virkar). En del retar sig lite på det där och vissa mönster gör sig ju faktiskt inte helt bra med den där lutningen. Men nu har jag fått veta att man kan virka så att mönstret verkligen blir helt rakt. I bilden ovan syns mina två provbitar. Man virkar runt runt med rätan mot sig hela tiden och maskan som åstadkommer det raka mönstret heter extended single crochet på engelska, (eller kanske snarare amerikansk engelska, det är ju skillnad på de där språken när det gäller virkning).
 Jag har inte hittat nån svensk översättning av ordet, men extended betyder ju förlängd, så antagligen kallas det förlängda fasta maskor.

Den som hittar en korrekt svensk översättning får gärna höra av sig!

I bilden ovan har jag virkat såna förlängda fasta maskor i båda proven. Den till vänster är virkad i båda maskbågarna och den till höger är virkad i bara bakre maskbågen. Det lustiga resultatet är att i det senare fallet så lutar virkningen igen, fast nu åt andra hållet än vanligtvis...

Hur den förlängda maskan virkas kan man se på youtube, se tex den här videon.

Jag tycker att resultatet är lite mer knottrigt än vanlig fastmaskvirkning, och det verkar även som den gömda tråden inte är lika gömd hela tiden heller. (Ni ser hur det ljusgrå lyser igenom litegrann.) Men man får väl väga fördelar och nackdelar mot varandra när man väljer hur man ska göra ett visst projekt.




Här är den raka versionen i mitten av bilden och tillsammans med ytterligare ett prov. Det som är längst till höger är virkat på andra ledden, med fasta maskor i bakre maskbågen. Jag ville försöka att virka bara från rätan, men samtidigt ändå inte virka runt runt. Måste man då klippa av tråden i änden av varje varv, och få tusen trådar att fästa?




Nej, vad jag testade i stället var att lägga tråden längs med det virkade varvet och virka in den samtidigt som jag gör nästa varv. Vet inte om det framgår riktigt av denna bild.
Det svåra var att få den invirkade tråden lagom spänd. För att inte få den att dra ihop virkningen var jag kanske något för generös med längden så i stället stack det ut en liten trådögla i vänsterkanten vid en del varv. Den osnygga kanten vek jag in  och sydde fast som en fåll sedan.



Detta var alltså en lite koncentrationskrävande virkning men resultatet är prydligt! Och dessutom stretchigt på "rätt" ledd, så att dessa cylindrar går att dra över en hand utan att behöva vara vida och stora.




PS. Lodjursmössan: Jag kan meddela att den är levererad men att barnet måste växa lite innan mössan passar riktigt perfekt...



fredag 23 augusti 2013

Bilar och husvagnar



Nu kan jag visa hela min senaste virkning!  Det är en i raden av mina "väskor/kassar/påsar". Får man kalla en väska för väska om den inte har lock eller lås? Jag skiljer inte på de här praktiska uppfinningarna som man kan bära omkring sina saker i, för jag tycker gränserna är flytande. Vad som syntes på mitt förra inlägg var i alla fall bara botten på den här väskan, inte så spännande... Här är nu resten!

 Den här väskan har jag gjort till en som tycker om att vara ute med bil och husvagn, så jag skapade ett mönster med bilar och husvagnar! Försökte göra det så enkelt som möjligt men ändå tydbart.

Garnet är bomull, blandade sorter från mitt numera rätt så stora lager. Jag har använt garnet dubbelt utom en del av det svarta, som var så tjockt att det passade bättre enkelt.



 Ni vet när man virkar flerfärgsvirkning i bara bakre maskbågen så blir lutningen på mönstret inte lika kraftig som när man virkar i båda maskbågarna. Men en liten lutning finns det i alla fall, det syns tydligt här. För att kompensera för den lutningen flyttade jag mönstret ett steg åt vänster för varje mönsteromgång - vilket faktiskt visade sig vara för mycket! Nu lutar mönstret en liten aning åt andra hållet i stället, men spela roll.

En del retar sig på det där att varven inte ligger exakt rakt ovanför varandra, och att alla mönster då lutar en aning. Men om man tar med det i beräkningen så behöver man inte bli så irriterad över det. Som när jag gjorde mina tekoppar: för att få kopparna ungefär symmetriska i virkningen så är mönstret assymmetriskt.



Denna väska är fodrad med ett tyg, som de flesta andra jag virkat (men inte 100% alla faktiskt). En gammal tygbit som jag hittade i mina gömmor, i lagomt kontrasterande grön färg.
Handtagen har jag fyllt med en liten bit trikåtyg så de ska vara runda och bekväma att hålla i.



Nu är både min semester och ledigheten från skolan slut. Det är den sista terminen på undersköterskekursen. Och jag har haft en sån fin sommar. Kan berätta att jag firat både min femtiårsdag och tjugofemårig bröllopsdag den här sommaren. Och så vet ni ju att jag just varit på Gotland där det var jättevackert och spännande med gamla ruiner och mycket historia. (Alla växtrelaterade funderingar kan ni läsa om på bonsaibloggen.) Däremot började jag undra efter en tid var alla får höll till. Alla de där ullprodukterna de säljer, kommer de verkligen från får? Eller "lamm" som vi fick veta att det heter på gotländska. Jag började tro att det var hästar som i hemlighet producerade ullen, för hästar såg man i varenda hage när man färdades i landskapet, medan fåren var bara alltför sällsynta!



Och dessutom, när vi kom hem från resan fick jag en fantastisk överraskning: då hade vi fått altanen bakom huset ombyggd! Jag som hade trott att detta inte skulle hända förrän nästa sommar - i bästa fall. Nu hade Jägarn i hemlighet talat med en firma som gjorde det hela under den veckan då vi var borta!
De hade rätat upp alla skeva stolpar och byggt om nästan totalt. Det gamla lavöverväxta plasttaket är bytt mot ett plåttak som visserligen släpper in mindre ljus men i gengäld ska ha så glatt yta att snön ska glida av det - så vi slipper skotta det varje vinter. Hoppas hoppas.
Och så hade de byggt en trappa ner i trädgården som jag har önskat i flera år, helt fantastiskt.

 Som om det inte var nog med allt detta så ska jag nu snart ut och resa en gång till! Jag ska nämligen fara med min syjunta en vecka till Kroatien. Vi har ju samlat en liten summa pengar varje gång vi träffas, och till slut har det blivit så mycket att vi kan ge oss iväg på denna extra-semester. Vi är åtta stycken, men tyvärr verkar det som om vi blir bara sju som far, och en som måste stanna hemma pga sjukdom. Jag är så ledsen för hennes skull. 



En fin helg önskar jag alla läsare, trogna eller sporadiska inhoppare!
Virka på!



fredag 7 juni 2013

Senaste väskan



Här kommer några bilder på den senaste väsk-kreationen, som jag visat en glimt av tidigare. Mönstret ska föreställa tekoppar, för jag har gjort den till någon som tycker mycket om te.

Den här gången har jag virkat botten och sidor, men gjort handtagen av tjocka gardinsnoddar, heter det så? - såna som ser ut som rep.
Virkade bara hål att sticka dem genom.



 Handtagen kan varieras så de används som korta bärhandtag eller långa.




Jag tänkte mig tekopparna bara som en grafisk form, som ett abstrakt mönster.



Väskan fodrades sedan med ett vindtyg från en stuvaffär.
Pga all stress, som jag inte vill orda mer om, så hann jag inte riktigt bli klar innan jag skulle åka till Göteborg, dit jag skulle ta med väskan, utan jag satt i Trädgårdsföreningen under en blommande hästkastanj och sydde fast fodret! Tur att vädret var fint.




Sedan lämnades väskan kvar i landets andra stad. Här en bild som avslöjar att vi var ute på en ö, inte mitt i stan.
Mina bilder från botaniska trädgården och den fantastiska, fantastiska azaleadalen i Slottsskogen kan ni se här.









onsdag 22 maj 2013

Ljusgrönt


Nej det är inte mycket ljusgrönt i det här virkprojektet, det gröna har jag nu i naturen där det plötsligt slog om till sommar - bilder längst ner! Det här är i stället mitt senaste väskprojekt. Måste ju alltid ha en väska på gång fastän jag även virkar på annat.

 Jag vet inte hur många som är intresserade av de tekniska detaljerna, men eftersom jag själv är så maniskt intresserad av just det, så vill jag gärna visa en liten detalj:







Jag gör den här väskan i fasta maskor i båda maskbågarna. Jag gör den som en flerfärgsvirkning där jag virkar omkring den färgen som för tillfället inte används. Det som jag vill visa med de här bilderna är att jag gjort fastmaskorna med två färger - den överliggande delen är virkad med den "andra" färgen, alltså den som ligger invirkad. Jag började med detta så smått (delvis och på utvalda ställen) redan när jag gjorde hundväskan förra året. I det här projektet har jag gjort det helt konsekvent: På varvet nedanför ett färgbyte gör jag maskans överkant i den avvikande färgen. Det låter kanske krångligt men resultatet blir en jämn och skarp kant mellan de olika färgerna.
Den nedre av de två bilderna ovan visar samma ställe ett varv senare.

Jag skulle också gärna vilja tala om att det var Miastickar som visade mig en gång att man kan byta färg i sista genomdraget i maskan innan ett färgbyte - och det är kanske allmän kännedom (fast inte för mig vid den tiden!) - nu har jag bara utökat samma princip till att också gälla på varvet nedanför.
Orkar inte förklara detta mer ingående för tillfället, kanske en annan gång.




Så har ju sommaren plötsligt kommit hit, med varma soliga dagar! Den här bilden tycker jag själv är en talande bild av hur snabbt årstidsväxlingarna går - björken grönskar innan snödrivorna smält undan! Bilden är tagen i söndags, kanske är snön helt borta idag.














lördag 11 maj 2013

Ensam hemma






Jag är ensam hemma en hel vecka. Jägarn har farit med sina systrar till Spanien för att fira en femtiårsdag. Ena systerns femtiårsdag alltså.
 Han har smsat hem om trevligt varma temperaturer, så där lagom varma, inte jobbigt varma alltså, men ändå tjugo grader varmare än vi har här hemma. 
Fem plusgrader och regn har vi haft de senaste dagarna.
Men isfritt har vi nu i alla fall, även i vår lilla sjö!
Snöhögarna är nästan helt borta.
Och så det bästa vårtecknet: svalorna har kommit! De flyger ivrigt in och ut i vår gamla lagård. (Finns det några insekter för dem att äta??? undrar man.)

 Bilderna föreställer väskan som jag gjorde till femtiåringen, den har faktiskt varit färdig ett tag.
Jag har ju engagerat mig i mina tulpaner i snart en månad - men nu får det räcka, nu ska jag börja på nya projekt!
Vad det då kan bli? - Får se...



Har alltså inte tagit dessa bilder idag utan en dag då solen sken. Här ser man fodret som jag gjort av en uppochnedvänd t-shirt. Den var precis lagom stor och färgen matchade nederdelen på väskan.

På första bilden kan man kanske se färgövergångarna som jag gjort genom att virka med dubbelt garn och byta ut en tråd i taget. 
Ja, om man skulle ta tre trådar (och en större virknål) skulle man kunna göra det ännu mera effektfullt!
Byta ut först bara en tråd, några varv senare en till osv.
Det får jag prova i något kommande projekt.



Resenärerna väntas hem på onsdag. Till dess är det jag och katten!