Visar inlägg med etikett sjal. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sjal. Visa alla inlägg

söndag 8 mars 2015

Tidiga penséer


Under hösten medan jag virkade sockar och nu under våren som mellanspel mellan vantvirkningarna så har jag haft ett större projekt på gång. Nu har jag bestämt att den är färdig!



Jag har gjort ett varv då och då på den här sjalen. Den är virkad i mossvirkning, denna underbara enkla virkteknik! Garn: minst tolv olika, det här är ett restgarnsprojekt, jag har antecknat dem på ravelry. Grundmönstret är ju enkelt: en luftmaska, en fastmaska om luftmaskbågen från förra varvet. Spetsen har jag åstadkommit genom att i mittersta luftmaskbågen virka två fastmaskor med två luftmaskor mellan. Och i ytterkanterna har jag ökat med en fm + en lm för varje varv.
 Blommorna är en kombination av mossvirkning och flerfärgsvirkning, den färgen som inte används virkas in. Från början syns den men man döljer den när man gör nästa varv.



Blommorna var tänkta som stjärnor när jag påbörjade dem, men sedan ändrade jag mönstret medan jag höll på, så nu kallar jag dem för penséer.




Här blommar dock inga penseer eller andra blommor ännu! Idag har vi tittat på Vasaloppet, och medan vasaloppsåkarna kämpade i de blöta spåren i Dalaskogarna så åkte jag, Jägarn och äldste sonen ett varv runt berget bakom vårt hus. Vi startade efter vasaloppsåkarna hade startat men var ändå hemma igen innan de hade kommit i mål, hur är det möjligt?



 Här är det inte lika blött som i Dalarna, men någon kyla har minsann inte vi heller! Fem grader varmt. Men det gick otroligt bra att åka, det var nästan helt okrossbar skare och vi gled fint över nya hyggen och gamla skogskiften.



Efter lunch sprack det upp och blev nästan klart en stund, då kunde vi fota sjalen.


onsdag 16 juli 2014

Anemonella


 Min anemonella - kan närmast beskrivas som en spetshalsduk?





 Här hade jag gärna också lagt in en bild på en riktig anemonellablomma, men i stället för att stjäla den bilden från någon annanstans så blir det som vanligt egna blombilder från den norrländska trädgården, det som blommar för tillfället.









måndag 9 december 2013

Frostigt värre!


Vi har passerat andra advent och snart är det lucia. Alla tycks vara i full färd med julförberedelser. Här i huset råder däremot ett stillsamt kaos, det ligger ett tjockt lager damm över både golv och möbler. Man rör sig försiktigt för att inte störa de vilande dammråttorna. Ingen har påbörjat någon julstädning ännu, ännu mindre bakning. Däremot var Jägarn duktig i helgen och lagade lite mat, flera saker på en gång och stoppade i frysen. Medan jag studerade den näst sista hemläxan. Och fotade frostrosor-sjalen, som till slut blivit klar!

 Kan bara inte låta bli att jämföra det här garnet med frost och glittrande snö, det är så självklart att det går inte att stå emot. Så här blev alltså frostrosorna till slut, med paljetter och allt!




Något snöglitter ser man inte till i det rådande dimmiga vädret, men frostigt är det. Och gissa om det var kallt att stå ute och försöka ta dessa bilder! Det blåste iskallt och mina fingrar domnade bort efter bara en liten stund.



Mönstret och sjalen som helhet känner jag mig i alla fall nöjd med.

Jag fortsätter att sätta etiketten flerfärgat garn-experiment på mina continuous-mönster, fastän jag egentligen inte tycker att det är så mycket av experiment längre. Och så är det ju ett klumpigt ord! Men nu finns de alla samlade under samma etikett, från de första som jag gjorde i februari 2011 och till denna.




Det har länkats till min blogg från en sticksida - vilket känns lite underligt, men kul ändå!

Man har gjort en länk till blommönstret jag använt för den här sjalen, fastän sjalen inte ens var riktigt klar... Ja men nu är den ju det i alla fall!



Här och här hittar ni mönstret på blomman.



Ha det bra alla virkare, och virka på!

fredag 1 november 2013

Frostrosor


Försökte fota frostrosor, det här var det närmsta jag kom. Inte riktigt rosor, men kristaller i alla fall.



Och rosor ser väl mina virkblommor inte riktigt ut som heller. Men färgen stämmer!
Nej, det är inget färdigvirkat ni ser här, fortfarande bara en bit på väg.



På altangolvet var kristallerna mer som fjädrar.



Jag är ungefär på femte varvet på blomsjalen.
Och ja, jag vet att det fattas en bit på ett ställe. Jag får försöka fixa till det där senare. Det var lite halvkrångligt med geometrin...

Vad jag har gjort, är en beskrivning på hur man virkar blommorna! Jag har gått igenom det framåt och bakåt och ritat diagram, men vet som vanligt inte hur det funkar att läsa.


Nu önskar jag alla en fin allhelgonahelg!


söndag 29 september 2013

Stjärnsjal


Här, Lotta är din stjärnsjal! Hoppas du tycker om den. Nu när jag har fotat den vågar jag skicka iväg den. Bättre nu än senare så kan du ha den när det börjar bli kallt. Jag lovar, den här kan man ha mitt i vintern, även om det blir minus tjugo. Eller kanske allra helst då.



 Det är så roligt att virka de här enkla stjärnorna, det är verkligen ingen prestation. Varje stjärna virkas bara i två varv, och eftersom man inte klipper tråden mellan dem så blir det inga ändar att fästa heller. Jag har ett pågående sådant projekt också - alltså ett där jag virkar varje del för sig. Det är  den gröna filten. Den sortens arbete har förstås sina fördelar. Tex att man kan ta med sig det på bussen utan att det tar jättestor plats i handväskan eller i knät, man behöver ju inte ta med sig alla de redan färdiga bitarna! Man har bara en liten påse med ett nystan och en virknål. Den här sjalen har däremot varit svårare att ta med sig och sitta och virka på, särskilt mot slutet när den började bli stor.

Fast jag virkade faktiskt på den på flyget till Kroatien.



 Angående de låga maskorna jag skrev om sist så hade jag inte förväntat mig att få höra särskilt många som provat. Om det inte var en så hemskt besvärlig teknik skulle man verkligen använda den ibland, för ni ser ju hur rakt och liksom prydligt mönstret blir. Men som sagt, om jag gjort som man ska, så är det ett väldigt besvärligt sätt att virka.



 Stjärnsjalen mäter 185x80 cm. Jag fick lägga till några stjärnor av ett grått garn för jag tyckte inte storleken räckte när jag använt upp mitt Big Delight. De grå stjärnorna sitter jämnt fördelade längs nederkanten på sjalen. Jag gjorde också en tunn grå kant runtom samtidigt som jag virkade dit extrastjärnorna, den syns litegrann på den här bilden.

Vacker virkhöst på er allihop!




onsdag 4 september 2013

Septembersommar




Nu har min hösttermin börjat, men Hösten - den har inte alls kommit! Vi har fortfarande inte haft någon frostnatt här, och framför våran farstutrappa blommar självsådda penséer i alla färgkonstellationer man kan tänka sig.  Det är sådana små glädjeämnen man får gratis om man inte rensar så noga mellan plattorna. Kunde inte låta bli att dokumentera några av dem - jag gillar särskilt den ljusa med kaninöron med en liten blå prick!

Vill också visa att det naturligtvis finns pågående virkprojekt här. Förutom mina övriga ufon har jag börjat på en stjärnsjal enligt mitt eget mönster från 2011. Stjärnhalsduk kallade jag den visst den gången.  Färgställningen är ganska lik den förra, men denna blir lite stadigare i konsistensen. Dels är garnet lite tjockare och dels virkar jag ihop stjärnorna med två fastmaskor i stället för en enda.
Garnet är Drops Big Delight, som är 100 % ull.






 








Och på fredag bär det iväg...




fredag 19 juli 2013

Kan du se skogen för alla träd?



 Så här dramatisk himmel har vi idag, och så blåser det och är 16 grader varmt, vanligt sommarväder alltså. Kan börja regna när som helst. Jag hoppas nu på varmare väder från och med nästa vecka då jag ska ha semester - först ska jag jobba helgen, det gäller att köra hårt in i det sista.

Jag har i alla fall lyckats virka färdigt trädsjalen.
Den är virkad i mitt växtfärgade bomullsgarn, som är ganska blekt i färgen, som ni ser. Jag tyckte den kombinationen skulle passa bra - somrigt, trädlikt och naturligt - men nu när den är klar tror jag mer att mönstret skulle göra sig bättre i ett mörkt garn. Det kanske blir en till någon gång framöver?









 Mönstret har jag ritat ut som ett diagram, det ser så här vanligt ut, och är väldigt enkelt:



En enda sak är lite speciell, att jag har länkat maskorna i trädstammarna för att få dem att hålla ihop. Länkade stolpar kan man nog hitta beskrivning på på flera ställen, men ändå visar jag här nedan hur det ser ut i just det här fallet! De länkade maskorna symboliseras av det tecknet som har en liten krok som pekar åt sidan, på den maska den länkas till. Så ser symbolen ut i min virkbok "Stora boken om virkning", som jag nämnt tidigare.
  
Har tyvärr inte kvar nån etikett från garnet, men det är lite tjockare än sk "vanligt virkgarn" och jag har virkat med en 4 mm virknål.  Det har gått åt ganska precis 200 g garn och måtten på sjalen är ca 170 cm på bredden och 70 cm på höjden. Den har alltså en fin bredd i förhållande till höjden. Ytterkanterna är lite vågiga, men det var också meningen, eftersom jag inte ville riskera att kanterna skulle dra ihop sig.
 



Gör fyra omslag om nålen.

 Hoppa över tre maskor och virka en fyrdubbelstolpe av dessa fyra omslag. (Ett omslag, dra igenom garnet = 6 öglor på nålen, [omslag, dra igenom två öglor]  5 gånger.
 Maskan har fyra sneda "tvärslåar", vågräta trådar.

Nästa fyrdubbelstolpe ska alltså länkas: I stället för att börja med fyra omslag dras fyra öglor upp genom de sneda "tvärslåarna". (Och därefter dras också upp en ögla genom maskan där fyrdubbelstolpen ska placeras, detta syns inte på bilden men då har du 6 öglor på nålen precis som med den första fyrdubbelstolpen.)


 Maskan avslutas sedan som vanligt genom att dra garnet genom två öglor i taget, hämta nytt och upprepa tills bara en ögla på nålen återstår.


Virka en till länkad fyrdubbelstolpe, fem luftmaskor, hoppa över tre maskor, en dubbelstolpe.


På stammens andra varv virkas två länkade dubbelstolpar.

Kan också lägga till kommentaren att på varvet ovanför trädet virkas en dst i mellanrummet på vardera sidan om mittmaskan. De övriga virkas en i varje.




lördag 22 juni 2013

Midsommar 2013




 Vi brukar fira midsommar hemma på vår egen gårdsplan, bara sitta ute och äta tillsammans med grannarna och inte göra så mycket mera. Jo vi gör ju alltid en egen midsommarstång förstås - och den såg väl ut ungefär likadan som alla år, så jag visar ingen bild på den... Visar i stället Jägarn som håller sommartal på Westmans kafe i Bygdsiljum. Vi bröt alltså med våra folkskygga vanor och beblandade oss med massor av folk... Bilden nedan har jag lånat från kaféet, så att ni ska få en uppfattning om vad som finns nedanför balkongen där Jägarn står. (Bilden är från något tidigare år, själv tog jag ingen bild på folket, men det var mycket mer än vad som syns här!)


Westmans är ett jättefint ställe med en vacker parkservering, jättebra utflyktsmål om man är ute och kör mellan Umeå och Skellefteå!
Medan man dricker sitt kaffe kan man beundra påfåglarna som går runt bland borden i parken!



Jag har länge gått och funderat på att hitta på ett virkmönster med träd. Nu är jag på gång! Jag har tagit fram mina växtfärgade bomullsgarner, som jag gjorde för två år sedan. De är milda i färgen och passar till det här projektet tänkte jag.