torsdag 14 oktober 2010

Kämpar på



Detta går sakta och verkar kanske tråkigt men jag kämpar på med min tröja. Efter att ha provat ytterligare varianter till ärmarna så ser de nu ut så här. Nedan syns mitt försök att placera uppläggningsvarvet i mitten, då ser kanten mera ut som en vanlig tröjärm. Men nu var det så att jag gärna ville ha den "spets"liknande kanten, den lite håliga, och så blev det.
Om man gör precis så som visas på filmen jag hänvisade till så blir uppläggningen i mitt tycke endast en smula mer elastisk än vanlig uppläggning med luftmaskor.

Som vanligt gör kameran inte rättvisa åt färgen som är mera blå än vad det ser ut här.



I övrigt kan jag konstatera att årets första snö har kommit inatt, den håller nog som bäst på att smälta bort.




Och så har jag börjat på något nytt, man måste ju ha några stycken virkningar på gång samtidigt...

söndag 10 oktober 2010

Ärmar



Det är svårt att komma åt bloggen på kvällstid. Många som sitter vid sina datorer då antar jag. Söndag morgon: inte så många som är vakna? Nu gick det i alla fall att få kontakt med Blogger.

Jag har alltså virkat färdigt min halsduk, det var egentligen gjort på ett litet kick, med så stora maskor som jag gjorde den. Den kunde förstås gärna ha fått bli längre, om garnet hade räckt. Och som synes blev kanterna inte lika i båda ändar. Men det är ju bara jag som ska ha den, så jag ids inte försöka göra om det på något sätt. Jag har i alla fall använt den hela veckan nu.




Ärmar till min tröja. Jag lägger upp med min egen variant av elastisk uppläggning. Har lärt mig denna teknik ur en bok jag lånade på biblioteket. Vet ingen svensk beskrivning på nätet, men man kan titta på youtube tex double crochet base chain Det man ser där är då den "ordinarie" versionen av elastiskt uppläggningsvarv med stolpar. Jag gör lite annorlunda, för jag vill ha den ännu lösare.
HUR annorlunda? och HUR mycket lösare? frågar jag mig nu. Bilden ovan och bilden under, inte så stor skillnad kanske, men den ena ser lite slamsigt ojämn ut ser jag. Den känns dock mycket bra!

Den ena ärmen måste alltså göras om så båda blir lika.




Eller borde jag göra om båda i en ytterligare annan variant?

När jag tittar på bilderna inser jag att man kan ta miste. Det är alltså det mörkgrå varvet som är uppläggningsvarvet! Jag kanske skulle ha vänt bilderna uppochner.

lördag 2 oktober 2010

Halsduk



Jag vet inte varför en del kommentarer publiceras direkt medan andra måste kollas först, "modereras". Det är alltså datorn eller blogger som påverkar det där, inte jag.

Jag har jobbat idag medan maken/jägarn har hjälpt äldste sonen att flytta från ett hyresrum till ett annat. Ja, det andra var faktiskt ett riktigt studentrum, hyrt i andra hand visserligen, och han tyckte visst att det var väldigt fint. (Jag har inte sett det.) Själva flyttningen tog inte lång stund: alla grejerna rymdes i bilen samtidigt, de behövde bara köra en vända! Hur länge sedan var det inte man kunde flytta på det sättet!!!

Jag tänkte göra en halsduk av garnet som blev över efter min mössa. Först tänkte jag att för att garnet skulle räcka så långt som möjligt skulle jag göra ett riktigt glest mönster. Hade sett ett fint, som jag tyckte, i en gammal virkbok av Mary Olki. Det är det mönstret som syns på bilden ovan.




Men sedan bestämde jag mig i alla fall för att göra en mer "vanlig halsduk", så jag repade upp och började om och så här ser den ut just nu. Den får bli så lång den blir. Det glesa mönstret kanske kan användas nån gång till en sjal. Nu gör jag i stället ett superenkelt mönster, varannan luftmaska, varannan fastmaska, det finns återgivet i många böcker. Jag tycker det är snyggt, det ser litegrann ut som vävt.

Har också jobbat vidare på min långsamma projekt, min gråa tröja. Överdelen har jag gjort först en gång, sedan en gång till då jag inte blev nöjd. För tillfället ser den ut så här, och jag tror att jag inte behöver repa upp igen. Men man vet aldrig... Nu är det "bara" ärmarna kvar!

måndag 27 september 2010

Pannunderlägg



Jag har gjort mig ett grytunderlägg. Virkade helt enkelt en blomma i ullgarn (tre trådar tillsammans) och tvättade i maskin så det tovade ihop sig.



Sonen som var hemma över helgen tyckte det såg ut som en dammtuss - inte något som passar särskilt bra ihop med mat...



Men själv är jag ganska förtjust i just det gråa...



Platt blev den först när jag haft en het panna på den ett par gånger.

måndag 20 september 2010

resultatet



Jag satt uppe under valvakan igår kväll och virkade färdigt min mössa. Tog ut den imorse och fotograferade på gräset. Tycker inte att frosten framgår av bilden, men gräset var alltså alldeles vitt!
I mönstret har mössan en uppvikningskant som jag uteslöt. Tyckte den blev tillräckligt kraftig ändå, när jag gjort den i ett tjockare garn än mönstret var tänkt för. Längst upp var jag också tvungen att sätta en liten "plupp" för att täcka hålet, som jag inte riktigt fick ihop... Och nedtill tog jag ihop den något för att få den att sitta bra på skallen!

Nu har jag lite garn kvar som kanske kan bli en halsduk...?

Så har jag alltså lärt mig att virka flätmönster, det var roligt! - måste användas mera, får se vad det blir härnäst.

fredag 17 september 2010

höstmössa



Det regnar och är surt och höstlikt. I helgen som var jagades det älg här runt huset, maken/jägarn deltog förstås, och igår var det styckning. Då samlas inte bara jägarna utan även deras fruar på slakteriet och sitter där och skär kött. Själv är jag inte alls motståndare till jakten men jag är inte heller med och jagar, jag har ju andra intressen. Och därför har jag aldrig sett det som min uppgift att delta i styckningen heller, men där skiljer sig min uppfattning från de gamla fruarnas! Det finns alltså fortfarande både gamla gubbar i jaktlaget och deras fruar som förväntar sig att jag ska delta i just den där styckningen! Varje år måste jag fortfarande reta mig på detta och bli irriterad.
Jag jobbade ju i stället hela dagen igår, och ska göra det idag också: fredag kväll.



Och vad behöver man på hösten om inte en mössa?
Fastän jag har ett par andra handarbeten på gång så kunde jag inte låta bli att börja på denna mössa. Man får för sig att en sån liten sak snabbgör man på en kväll eller så, men så var det förstås inte riktigt. Mönstret kommer från crochetme och jag tänkte att jag måste lära mig att göra de där flätorna. Det var inte så svårt! Just nu är det storleken som jag funderar lite på eftersom jag som vanligt inte använt just det garnet som står i beskrivningen utan tagit ett annat, i det här fallet ett som är lite tjockare än originalet. Än så länge verkar storleken fungera, och jag har väl nästan kommit halvvägs eller så.

Angående stjärtvärmaren/sadelskyddet så har det visat sig att en del cyklar har lite tjockare sadel och behöver ett extra varv med stolpar och hål. Jag har lagt till detta på mönstret.

måndag 13 september 2010

Min tröjvirkning



I övrigt så går ju dagarna mest åt till jobb och liknande. Och en sådan här dag då jag är ledig finns det naturligtvis hur mycket som helst att göra här hemma - och då är jag tvungen att börja med att sätta mig framför datorn!!

Jag har faktiskt börjat om med min gråblå tröja. Har inte riktigt kommit ifatt, dvs jag har inte gjort lika långt som jag hade gjort innan jag repade upp den. Nu när jag ändå skulle göra om den så passade jag på att göra den litegrann insvängd. Eller heter det utsvängd? Den är insvängd i midjan, och utsvängd nedtill, så...?

Nej nu är det dags att ta itu med tvätt och städning...