
Vad blev det av min provbit i "interlocking filet stitch"?
Ja till att börja med repade jag upp den för att prova om jag också kunde få till det fina mönstret på "pellerinen". Som vanligt började jag att virka direkt utan att egentligen ha läst sidan, ett utslag av min dumma otålighet. Jag tittade bara på bilden och tänkte "det där skulle jag nog kunna räkna ut hur man gör". Efteråt såg jag att mönstret finns beskrivet där, om man bara ger sig tid att läsa texten! Och nu när jag tittar noga efter så är mitt mönster inte heller riktigt likadant som det på pellerinen. (Och inte för att det spelar nån roll.)
Alltså "pellerin". Vad är det för ord egentligen? Man tänker ju mest på "Pappa Pellerins dotter". Men enligt Wikipedia: Pelerin kallas en extra krage, i formen liknande en kort cape, ovanpå en kappa. Kragen är i form av en kortare kappa, utan ärmar, som bildar ett extra skydd för axlarna.
Droskförare hade vid förra sekelskiftet ofta kappor med pelerin för att skydda sig mot regn.
Och så finns där en bild av en virkad pelerin från 1911!
Jag slår gärna upp ord i wikipedia - när jag var liten slog jag upp allt jag undrade över i ett uppslagsverk vi hade hemma, kan det ha hetat Nordisk familjebok? Det upptog, som jag minns det, en hel hyllmeter med böcker.
Jag har i alla fall inte gjort nån pelerin utan helt enkelt sytt ihop min provbit till en mudd.
Den är burrig och tjock och full med luft. Mönstret fungerar utmärkt till det här ändamålet.
Och sedan ordet "interlocking filet stitch" - det är ju inte nåt man slänger sig med heller bara så där. Det skulle kunna finnas en svensk översättning - och det kanske det gör. Typ "hopflätad filévirkning" eller nåt annat. Eller helt enkelt kan man använda förkortningen IFS-virkning?
Någon svensk beskrivning av tekniken har jag inte heller hittat, kanske gör jag en själv nån dag för det var ganska roligt, och man kan åstadkomma en massa olika mönster.
Andra muddar.

Denna mudd med stjärnmönster gjorde jag förra året. Mönstret finns antagligen i boken "Virka muddar" av Maria Gullberg, som jag lånade från biblioteket. Många fina mönster, stjärnor och fåglar minns jag från den boken.
Dock finns ett problem med det här mönstret: att det är virkat runt handleden. Det som särskilt gör detta till ett problem är randen med smygmaskor längst upp och längst ner. Den gör hela mudden otöjbar! Den ska ju vara så vid att den går att dra över handen, och så åtsittande att den inte ramlar av.
Om man i stället virkar sina muddar på andra ledden så blir de inte bara automatiskt bekvämare, man kan också prova dem och justera storleken efter hand: ta bort ett varv om de är för vida eller virka på ett varv om de är för snäva.
De större projekten min svarta kofta och Ewas shawl är färdiga (förutom knappar på koftan då) och kanske kan jag få maken/jägarn att hjälpa mig med fotograferingen till helgen så kan ni få se dem...
Nu måste jag nog ut och skotta snö en stund för både virkningen och sittandet vid datorn är ganska stillsamt och kroppen behöver röra på sig också. Ha det bra!











