tisdag 17 september 2013

Sol sol solhatt



 Ursäkta mitt förvirrade beteende! Igår la jag visst ut ett inlägg helt utan vare sig text eller bild.  Jag måste ha sluntit på tangenterna och varit disträ när jag rensade och städade bland alla sidelement i högerspalten.

Så kan det gå när inte haspen är på, brukade min "grannarsmora" alltid säga. (Hon finns tyvärr inte längre kvar.) Annars är det väl bara ett förstadium till Alzheimer, har haft prov på det just idag. Håhå jaja.


Nåja. Jag hade alltså en "extra semester" i förra veckan och var ute på resa med våran syjunta! Vi var i Kroatien (Zadar). Vissa delar av juntan hade handarbete med sig, andra var mer fokuserade på sol. Jag tänkte "Ska man virka på någonting i värmen får det nog vara i bomullsgarn", så jag tog en påse blandade bomullsgarnsrester och virkade mig en ny solhatt.
På planet hade jag dock en annan virkning, för jag ville ha en med en tjock virknål, som skulle verka mindre spetsig och farlig som terroristvapen - ifall någon skulle säga något om det. Ingen sa något! Så jag kom en bra bit på väg på stjärnsjalen.



 Fotad blev hatten förstås inte förrän hemma i den svenska gröna, lagom soliga omgivningen, men om jag blandar bilderna så här varannan - då kan ni väl tänka er hur bra den passar där det är varmt och soligt på riktigt?!



  Solhatten är bara virkad runt runt, och jag tog hjälp av ett hålmönster för att hålla reda på att få lagom många ökningar och att de skulle komma jämnt fördelade på varvet.



Själva stan besökte vi också en dag. Där finns en "havsorgel", lyssna om ni vill på ett Youtubeklipp här. Det var faktiskt mäktigt att sitta där och vara mitt i "musiken"!



Sedan lyckades jag bli färdig med hatten ungefär dagen innan hemresan, och då använde jag den faktiskt, men pga vädret så fick den fungera som regnhatt i stället för solhatt... 




Vattenfallen är från nationalparken Krka, det var sagolikt vackert! Fast det var där det regnade (inte hela tiden som ni ser), och dessutom blev vi, av en kombination av dumma orsaker, utan lunch den där dagen... Överlevde det också.



Ha det gott!
(Och ursäkta att jag ser så arg ut men det är ju för att jag inte tycker om att bli fotograferad...)

onsdag 4 september 2013

Septembersommar




Nu har min hösttermin börjat, men Hösten - den har inte alls kommit! Vi har fortfarande inte haft någon frostnatt här, och framför våran farstutrappa blommar självsådda penséer i alla färgkonstellationer man kan tänka sig.  Det är sådana små glädjeämnen man får gratis om man inte rensar så noga mellan plattorna. Kunde inte låta bli att dokumentera några av dem - jag gillar särskilt den ljusa med kaninöron med en liten blå prick!

Vill också visa att det naturligtvis finns pågående virkprojekt här. Förutom mina övriga ufon har jag börjat på en stjärnsjal enligt mitt eget mönster från 2011. Stjärnhalsduk kallade jag den visst den gången.  Färgställningen är ganska lik den förra, men denna blir lite stadigare i konsistensen. Dels är garnet lite tjockare och dels virkar jag ihop stjärnorna med två fastmaskor i stället för en enda.
Garnet är Drops Big Delight, som är 100 % ull.






 








Och på fredag bär det iväg...




fredag 23 augusti 2013

Bilar och husvagnar



Nu kan jag visa hela min senaste virkning!  Det är en i raden av mina "väskor/kassar/påsar". Får man kalla en väska för väska om den inte har lock eller lås? Jag skiljer inte på de här praktiska uppfinningarna som man kan bära omkring sina saker i, för jag tycker gränserna är flytande. Vad som syntes på mitt förra inlägg var i alla fall bara botten på den här väskan, inte så spännande... Här är nu resten!

 Den här väskan har jag gjort till en som tycker om att vara ute med bil och husvagn, så jag skapade ett mönster med bilar och husvagnar! Försökte göra det så enkelt som möjligt men ändå tydbart.

Garnet är bomull, blandade sorter från mitt numera rätt så stora lager. Jag har använt garnet dubbelt utom en del av det svarta, som var så tjockt att det passade bättre enkelt.



 Ni vet när man virkar flerfärgsvirkning i bara bakre maskbågen så blir lutningen på mönstret inte lika kraftig som när man virkar i båda maskbågarna. Men en liten lutning finns det i alla fall, det syns tydligt här. För att kompensera för den lutningen flyttade jag mönstret ett steg åt vänster för varje mönsteromgång - vilket faktiskt visade sig vara för mycket! Nu lutar mönstret en liten aning åt andra hållet i stället, men spela roll.

En del retar sig på det där att varven inte ligger exakt rakt ovanför varandra, och att alla mönster då lutar en aning. Men om man tar med det i beräkningen så behöver man inte bli så irriterad över det. Som när jag gjorde mina tekoppar: för att få kopparna ungefär symmetriska i virkningen så är mönstret assymmetriskt.



Denna väska är fodrad med ett tyg, som de flesta andra jag virkat (men inte 100% alla faktiskt). En gammal tygbit som jag hittade i mina gömmor, i lagomt kontrasterande grön färg.
Handtagen har jag fyllt med en liten bit trikåtyg så de ska vara runda och bekväma att hålla i.



Nu är både min semester och ledigheten från skolan slut. Det är den sista terminen på undersköterskekursen. Och jag har haft en sån fin sommar. Kan berätta att jag firat både min femtiårsdag och tjugofemårig bröllopsdag den här sommaren. Och så vet ni ju att jag just varit på Gotland där det var jättevackert och spännande med gamla ruiner och mycket historia. (Alla växtrelaterade funderingar kan ni läsa om på bonsaibloggen.) Däremot började jag undra efter en tid var alla får höll till. Alla de där ullprodukterna de säljer, kommer de verkligen från får? Eller "lamm" som vi fick veta att det heter på gotländska. Jag började tro att det var hästar som i hemlighet producerade ullen, för hästar såg man i varenda hage när man färdades i landskapet, medan fåren var bara alltför sällsynta!



Och dessutom, när vi kom hem från resan fick jag en fantastisk överraskning: då hade vi fått altanen bakom huset ombyggd! Jag som hade trott att detta inte skulle hända förrän nästa sommar - i bästa fall. Nu hade Jägarn i hemlighet talat med en firma som gjorde det hela under den veckan då vi var borta!
De hade rätat upp alla skeva stolpar och byggt om nästan totalt. Det gamla lavöverväxta plasttaket är bytt mot ett plåttak som visserligen släpper in mindre ljus men i gengäld ska ha så glatt yta att snön ska glida av det - så vi slipper skotta det varje vinter. Hoppas hoppas.
Och så hade de byggt en trappa ner i trädgården som jag har önskat i flera år, helt fantastiskt.

 Som om det inte var nog med allt detta så ska jag nu snart ut och resa en gång till! Jag ska nämligen fara med min syjunta en vecka till Kroatien. Vi har ju samlat en liten summa pengar varje gång vi träffas, och till slut har det blivit så mycket att vi kan ge oss iväg på denna extra-semester. Vi är åtta stycken, men tyvärr verkar det som om vi blir bara sju som far, och en som måste stanna hemma pga sjukdom. Jag är så ledsen för hennes skull. 



En fin helg önskar jag alla läsare, trogna eller sporadiska inhoppare!
Virka på!



tisdag 20 augusti 2013

No turning chain dc



Nu har det varit lite dött på den här bloggen ett tag. Jag har haft en fin semester och bland annat varit på  Gotland. Ett klimat som i utlandet och mycket fint att se där!




Inget virkat har jag tänkt visa idag heller, här är bara en bild på ett än så länge hemligt virkprojekt. Det blir mera bilder så småningom!


Under tiden vill jag i stället gärna dela med mig av en Youtubefilm som alla virkare borde se. Jag lär mig nytt hela tiden och det är det som är det roliga. Tidigare en gång visade jag ett alternativt sätt att starta ett stolpvarv i en virkning (special turn) - här kommer nu ett ännu bättre sätt som jag just lärt mig! Det är så enkelt och genialiskt att man inte fattar att ingen kommit på det tidigare.

Det kallas no-turning-chain-dc.

 Kolla in. Ta efter!




onsdag 7 augusti 2013

Hårda fakta.



Informationen på den här bloggen är visst lite knapphändig! Jag har bland annat berättat om växtfärgning av garn utan att riktigt ange några tydliga fakta kring hur den här färgningen gått till... Så här kommer några kompletteringar, för dem som är särskilt intresserade av själva färgningen!

Jag hade alltså färgat ullgarn med blå lupiner och fått en läcker blågrön färg på garnet, svår att få fram på bild. I verkligheten tycker man att den är närmast självlysande, men här på bilden ser den rätt blek ut.

FAKTA ÄR: Garnet jag färgade på är inte nåt obearbetat naturgarn särskilt inköpt och avsett för växtfärgning. Nej experimentet startade som vanligt utan planering och jag använde ett garn som råkade finnas till hands här hemma! Det heter Viking Toppgarn, är 100 % ull och superwashbehandlat. Jag betade med alun, som jag faktiskt lyckades nämna förra gången.

FAKTA ÄR OCKSÅ: Eftersom den ena färgningen blev lite svagare/blekare försökte jag färga över den för att få en starkare färg, detta hände nån vecka senare. Då fick jag inte den blågröna färgtonen utan en mer vanligt gulgrön. Skillnaden mellan den första och den senare färgningen var att det i stort sett inte var några blommor med i färgbadet den andra gången. Lupinerna hade blommat över då, och det var nästan bara blad i grytan. Kanske är det faktiskt blommorna som ger den blå ingrediensen i färgen. (Detta sista är förstås inte fakta utan min spekulation!) Det gulaktiga garnet ligger till höger i bilden ovan.

FAKTA ÄR DESSUTOM att jag inte alls vet om färgen är ljusbeständig eller tvättäkta. Kanske är det tex den blå ingrediensen i färgen som inte håller i längden, och därför som man aldrig fått färga med lupiner på nån växtfärgningskurs man varit med på.
Det där med färgäktheten får nu tiden utvisa. Jag ska försöka virka en filt av de här olika gröna garnerna, och blir den blekare/gulare/gråare med tiden så är det OK för mig. Jag ska försöka komma ihåg (nån gång i framtiden) att redovisa hur det går!

 Här hittar ni mönstret till filten, så kan ni få ett hum om hur den eventuellt kommer att se ut. Fast i grönt då!






fredag 26 juli 2013

Nu blev det en spetströja!



Känner någon igen mitt gamla mönsterexperiment? Jag har ju visat den här något excentriska skapelsen förut,  kallade den då för pelerin. "Om jag orkade skulle jag virka dit en mönsteromgång till", skrev jag. Då skulle den bli en hel poncho. Men varven var ju så ofantligt långa redan som den var, det kändes faktiskt oöverstigligt att fortsätta med ett ännu större varv.

NU, långt senare, har jag kommit på hur den skulle kunna göras längre utan att bli ännu vidare. Det sista varvet skulle naturligtvis inte virkas runt hela som en poncho utan bara fram och bak, så att det bildas ärmar på sidorna. Nu har den blivit en spetströja!




måndag 22 juli 2013

Färga med lupiner


Idag har jag gått på semester och började den med en liten garnfärgning!

Konstigt nog var det egentligen sonen som tog upp växtfärgningsfrågan nyligen, kanske för att han funderar en del på medeltidskläder nu denna sommar - då kom det där med växtfärgning liksom på köpet.
Och intresse för att experimentera och testa att göra saker själv verkar han ha ärvt efter modern i alla fall.
Nu var det frågan om att få fram grön färg på ull.
Jag hade ju fått fram en sorts grön av johannesört förrförra sommaren, och johannesörten växer bakom huset och blommar för fullt så det låg nära till hands att prova. Resultatet syns längst till vänster på bilden ovan.
Stark grön färg! En typisk växtfärgningsgrön, gulgrön.
Men kolla på de andra. De är färgade med lupiner, och får en helt annan färgton, inte alls typisk växtfärgningsgrön. I verkligheten ser de två mittersta garnhärvorna nästan limegröna ut. Med kameran är det svårt att få den exakta färgen rätt. Jag har fotat dem i solskenet, ovan, och sonen tog en inomhusbild, nedan, på den är det lupinfärgade till vänster och johannesörten till höger.

Men det finns också en pytteliten garntåt, den är bara med på utomhusbilden. Det var det första testet med lupin - och det var den mörkgröna färgtonen jag egentligen försökte eftersträva i den andra färgningen. Vet inte varför jag inte fick till samma, kanske helt enkelt att alltihopa blev för utspätt med den större mängden.

Både blad och blommor (blåa) hade vi med i lupinbadet. Garnet var betat med alun.