måndag 17 juli 2017

Fasta maskor



Mitt i sommaren blev det till slut semester! 
Några veckor att pusta ut.
Min semester börjar precis idag, och ingenting är planerat.



Men virkandet är ju konstant, och det jag virkar mest på just nu är en kofta i det mjuka Drops-garnet Cotton Merino (52% ull och 48% bomull).
Jag improviserar som vanligt, arbetar med raka stycken. Mönstret består av bara fasta maskor - men maskorna är virkade på olika sätt. Det ger en relief-artad yta som ser olika ut beroende på från vilket håll ljuset kommer och från vilket håll man tittar.
Färgerna ser också ut att vara mer inflätade i varandra än vad som egentligen är fallet.










Så här är grundmönstret:
Det fungerar med ett jämt antal maskor på varvet och två färger, vartannat varv den ena färgen, vartannat varv den andra. Det virkas alltså två varv åt varje håll innan arbetet vänds, ett varv av varje färg. Därför gör du också två vändmaskor när du tar upp den nya färgen och börjar om på ett nytt varv.

Varv 1, med färg 1: (rätsidan) 1 fm om båda mb, 1 fm i bakre mb, upprepa hela varvet. Lås sista öglan genom att dra nystanet genom den.
Varv 2, med färg 2: (rätsidan) Börja om i arbetets högerkant, virka 1 fm om båda mb, 1 fm i bakre mb, upprepa varvet ut. Vänd.
Varv 3, med färg 1: (avigsidan) 2 vändmaskor, 1 fm om båda mb, 1 avig fm i bakre mb, upprepa varvet ut. Lås den sista maskan på samma sätt som tidigare.
Varv 4, med färg 2: (avigsidan) 2 vändmaskor, 1 fm om båda mb, 1 avig fm i bakre mb, upprepa varvet ut.
Efter varv 4 är båda trådarna vid arbetets högerkant igen och det är bara att börja om från början.

Här är min beskrivning av aviga maskor för den som inte sett det tidigare.



Bilderna nedan är från årets orkidé-jakt. Man får inte röra dem, det vet jag, men jaga dem med kamera, det får man! Det finns så mycket av dem i år så man blir överväldigad. Vi har hittat två nya lokaler av nattviol här inom gångavstånd från huset.









Hur det gick i Skellefteå? Jodå, jag fick prata om smygmaskvirkning med nya människor hela tiden i två dagar. Reaktionerna från dem jag träffade var allt från "det där kan jag också" till "jag är säker på att det är stickat". Om någon studiecirkel blir av i höst - det visar sig väl. Var det något som blev sålt då? Jo några vantar och muddar blev faktiskt sålda. De köptes av sörlänningar på besök i staden.





2 kommentarer:

Anna sa...

Lovely crochet, lovely flowers !
Have a shinny day !
Anna

Alicia sa...

LINDAS LAS FLORES.
ME ENCANTAN ESOS PUNTOS DE COLORES.
SALUDITOS