måndag 4 juni 2018

En otrolig gammal bok


 Ja jag erkänner, jag är en boksamlare. Av virkböcker. Nu har jag köpt en till.
Det här är en 100 år gammal bok (copyright 1918 står det) som jag hittade på Tradera, eller var det kanske på Bokbörsen.
Såna här böcker samlar jag ju på för att de är intressanta som kuriosa. Man kan skratta åt de gammaldags modellerna, men jag har inga intentioner att försöka virka efter någon sådan gammal beskrivning.
De flesta virkböcker från 1900-talet beskriver dukar och spetsar. Men i den här boken är det bärbart som gäller. Babykläder, tröjor, koftor, västar, hattar, tofflor. Ja det är några filtar också. Men inga spetsar. Inte ens på de virkade sjalar som finns med är det direkt några iögonfallande spetskanter. Nej just 1918 verkar det ha varit mer rejäla modeller som gällde.

Boken heter the Columbia Book of Yarns, författaren heter Anna Schumacker.
Som synes av omslaget handlar den om både stickning och virkning. Och det är en ovanlig balans mellan stickade och virkade beskrivningar. Ett uppslag med en stickad tröja följs av en virkad motsvarande på nästa uppslag. Det är det ena intressanta med den här boken. Det andra är ännu mer intressant: den innehåller flera mönster som är helt smygmaskvirkade!




Som den här kraftiga koftan eller jackan som virkas med smygmaskor i bakre maskbågen. Hela plagget! Den gossen behöver inte frysa. Smygmaskribb i sin icke uttöjda form är ju som ett dubbelt material. 
På nästa sidan finns en annan pojktröja virkad med fasta maskor i bakre maskbågen (som också bildar ett ribbmönster) och där används smygmaskribb till muddar på ärmarna.




"Bäddsockorna" här: virkas helt med smygmaskor i främre maskbågen, alltså samma som jag använt till massor av sockar, tex de vita med flätmönster.

(Bäddsockor: något jag aldrig förstått mig på.)




Sist men inte minst har jag hittat en damtröja helt virkad i smygmaskor. Den kallas Misses' Crocheted Middy sweater. Här är mönstret: en smygmaska i främre maskbågen, en smygmaska i bakre maskbågen, upprepa, vänd, virka nästa varv lika. Tröjan virkas på längden.
Detta mönster hade jag inte provat tidigare och min nyfikenhet tvingade mig att testa! Jag har inte gjort en hel tröja men däremot en mössa.
Den blev jätteskön! Det är ett stretchigt ribbmönster, passande just för en mössa, men får ett alldeles eget utseende.




Jag låter bli att skriva här om allt jag tänkte när jag upptäckte de här smygmaskvirkade mönstren. Men intressant är det att de fanns för så länge sedan, och att jag aldrig hittat något liknande någon annanstans fastän jag bläddrat igenom ganska många mönsterböcker från 1900-talet och nyare. (Men där hittar man alltså dukar och spetsar...!)




4 kommentarer:

Olga sa...

Thanks for the publication! It is very interesting to look sweaters and socks, crocheted a hundred years ago! I like this pattern for socks. I crochet this pattern with many things: scarves, mittens, hats, sweaters, summer women's blouses and even experimenting with women's swimwear. I live in large city on the Black Sea coast. In the summer time crochet swimwear are very popular on our beaches.
Best regards, olga-ru (from ravelry)

Maria Björkman sa...

Intressant, visst är det underbart med gamla virkmönster!

Om jag har förstått virkningens historia rätt, så är detta med smygmaskvirkning så att säga ursprunget till all virkning. Att det från början var ren nyttovirkning med bara en enkel krok och att de smygmaskvirkade för att få just den där täta och varma effekten som du beskriver. Spetsar och dukar kom senare, och strävade efter att likna knypplade arbeten. Så har jag i alla fall lärt mig. Tack för kul inlägg!

Unknown sa...

Hej Matilda🌹jHar titta många gånger på din vita lång sjal och är väldigt sugen att virka den .Men jag hsr lie svårt stt följa mönstret på mobilen.Skulle bli jätte glad om jag kunde få det utskrivet i papper kopia av Betalat för det Snälla.hjälpmig.MVH
MONIC 🌹🌹

Mmatilda sa...

Hej Monic! Om du vill ha hjälp med mönster måste du kontakta mig på eposten virkstaden(at)hotmail.se
Annars kan jag inte svara dig!
/Anna alias Mmatilda