söndag 3 februari 2019

Reflexgarn



Har testat att virka vantar med reflexgarn. Det finns förstås flera sorter, den jag har använt är från Viking garn. I bilden ovan kan man se solen glittra litegrann i maskorna. I bilden nedan har jag fått en liknande effekt genom att fota med blixt.
(Det blå i båda vantparen är inte reflexgarn utan vanligt Viking Alpaca Storm - min nya garnfavorit.)








Här är de första vantarna jag provade att använda reflexgarnet till. De är virkade med samma virksätt som jag använde till en tröja förra året: en fast maska i bakre maskbågen, en fast maska om båda maskbågarna. Förutom att jag tycker kombinationen är snygg så ger den en fin stretchig effekt.

Dock. Själva garnet visade sig vara lite vasst mot händerna - pga reflextråden antar jag. Så. För att få skönare vantar började jag från och med andra och tredje paret att mönstra vantarna med ett mjukare garn och låta de oanvända trådarna ligga på baksidan. 




Det andra jag kom på var att virka innervantar, som blir som ett löstagbart foder. Jag har använt garnrester av Drops Alpaca och något okänt merinogarn. Utseendet är ju inte så noga med dessa utan bara hur de känns mot handen.





Med innervantar blir vantarna riktigt tjocka och varma, ingen nackdel!





Här är till slut en bild av reflexvantarna testade ute i mörkret! Det är maken som får äran att vandra med dem efter den snöiga glesbygdsvägen i snöovädret en kall januarikväll medan jag sitter i bilen och lyser med billjuset.
Som synes lyser vantarna lika bra i mörkret som snökäpparna på vägkanten!

Det bästa om man vill vara säker på att bli sedd av bilisterna är förstås att ha en reflexväst på sig.


Om ni hade svårt att urskilja nattvandraren i bilden så är det här ett litet förtydligande:




1 kommentar:

Anna sa...

Beautiful mitains !!!!!!! All of them !!!!!
Have a cozy week !
Anna