tisdag 30 januari 2018

Virkning i värsta vintern


En blek vintersol ligger lågt över horisonten. Inte är den till mycket hjälp för en otålig virknörd inte. (Med svag syn och starka glasögon.) Här krävs starka arbetslampor! Vi har möblerat med såna i varje rum.

Och allt detta snöande. Jag har skottat SÅ mycket snö den här vintern!

Borde väl inte klaga, eftersom jag också gillar att åka skidor (bara jag får göra det i min egen takt, och utan att bli jagad av någon annan i skogen).




Men är man en virknörd så är man, inget ska hindra mig från att virka. Den här vintern har jag åstadkommit både vantar, mössa, sockar till olika familjemedlemmar, och kanske lite annat som jag inte minns just nu. De underliga vantarna på bilden ovan är särskilt utformade för att användas vid cykling. Ja jag har tydligen en son som är modig nog att cykla på vintern. Och han ville till och med ha vantarna dubbla så de skulle bli riktigt varma. 

De är smygmaskvirkade i ullgarnet med det passande namnet Ylle (Järbo garn). Virknålen är 5 mm. 
Innervantarna är i färgen 15403 (den beigeaktiga färgen) och yttervantarna i färgen 15405 - den snygga blå!




En till svart och gul mössa som behövs för att de jag har gjort tidigare börjar vara uttjänta...




Sockar i blandade restgarner: de är också smygmaskvirkade.










De vita handledsvärmarna har jag gjort åt en vän som önskade ett par åt sin mor. Jag har gjort två par, ett i merino och ett par i alpacka - så får hon välja dem som hon tycker bäst om.
De är smygmaskvirkade med mönstret till Humulus som en sorts bas, sedan har jag lagt till några mönstervarv på handryggen så jag fick den här lite bredare mönsterbården.




Håller också på med några större projekt - som kanske blir klara någon gång under våren. Det ena är en tröja virkad på snedden, helt improviserat - har ingen aning om hur detta ska sluta! Det rosa garnet är färgat med koschenill, jag fick några härvor av det i höstas och tror att det ska räcka till en tröja om jag blandar med garn från mitt rätt stora garnlager...

Nedan syns till sist ett pågående projekt med virkade flätmönster. Det är inte smygmaskor den här gången. Nu håller jag på och testar att virka flätmönster med maskor i tredje maskbågen. Tekniken att virka dem horisontellt - längs med varven i stället för tvärs över varven - är dock densamma som jag tidigare har använt till mina smygmaskmönster. Det som jag har kallat short row cables. 









4 kommentarer:

Anna sa...

Lovely pics of snow ! Something that we don't have here ;(
Time to have warm hands and feet ;)
Have a cozy day !
Anna

Anonym sa...

Så fint! Superinspirerad!🌸🌸🌸

Lillys stick o syhörna. sa...

Så mycket fint du virkat.Man blir ju inspirerad.
Ja, vinter har vi då verkligen fått.
Ha de bra.
Lilian

Lillemor sa...

Hmmm! Virkade sockor... sätts upp på min "att göra-lista".