lördag 14 april 2018

Virkad väst



Långt före jul påbörjade jag en väst. Hade en idé om att inkorporera mina "short row cables" i ett klädesplagg. Inte använda smygmaskvirkning, utan i stället virka dem i tredje maskbågen och därigenom få ett plattare resultat, mindre klumpigt. Efter mycket provvirkaande är det här resultatet.



Garnet är Drops Lima (65% ull, 35% alpaca), färg 9015, en neutralt grå.
Jag har virkat med en 4 mm virknål.




Västen består av bakstycke och två framstycken som jag sedan sytt ihop. Delarna är virkade på längden, grundmönstret mellan flätmönsterpartierna är fasta maskor i bakre maskbågen (avigt virkade på tillbakavarven). Sedan virkade jag en huva och två fickor som också syddes fast. Huvan var det värsta (jag som inte gillar att sy!) för jag ville gärna få sömmen snygg på båda sidor. Den ska ju se bra ut både om huvan är uppfälld eller hänger ner.

Sedan vek jag också upp och sydde en fåll nedtill för jag tyckte nederkanten var för ojämn.

Slutligen: sydde dit en dragkedja. Puh.



Kanske gör jag någon gång en beskrivning av dessa flätmönster. Men jag vill nog utforska dem lite till först. 




3 kommentarer:

Anonym sa...

That looks really comfy and warm. You did a great job!

Anna sa...

Really beautiful !It suit very well on you !
Have a cozy week !
Anna

AgueroSandra sa...

Hermoso!!! felicitaciones!!!