torsdag 17 augusti 2017

Som en sommargardin


Som en sommargardin fladdrar den i vinden, den tunna sjalen jag har virkat! För det är ju fortfarande sommar, fastän semestern är över. Jag plockade fram en hög med restgarn, som bara hade det gemensamt att de innehåller mer eller mindre bambu.
Bambugarn får ett fint fall tycker jag, och jag tror jag har sagt det förut. Dessutom är det liksom glänsande!
(En nackdel - det delar sig gärna, vilket kan vara lite jobbigt förstås.)
Nu har jag satt ihop de här garnresterna till en luftig sommarsjal.



Jag har gjort den lagom smal och på snedden. Började med ett mini-varv på sex maskor och ökade sedan varvens längd. Diagonaleffekten uppstår genom att öka två maskor på ena sidan och minska en på den andra. Alla garnändarna har jag sedan virkat in under kanten med det röda garnet.





På nära håll syns det luftiga mönstret som jag blev så förtjust i! Efter ett grundläggande startvarv virkas mönstret så: en fm i främre maskbågen, en lm, en fm i främre maskbågen, en fm omkring lm. Se bilden nedan. (Där syns bara grundmönstret, inte ökningarna.) Man virkar alltid omkring luftmaskan.



4 kommentarer:

Stina sa...

Så underbar! På alla sätt. Formen. Färgerna. Mönstret.

Gör du nån skiss/målning med vilken ordning färgerna ska vara innan du börjar virka?

Hur virkar jag "fm omkring lm"?

Mmatilda sa...

Hej Stina! Nej jag brukar faktiskt inte göra nån skiss för ordningen på färgerna, utan virkar på känn. Ibland om jag har sett att det inte ser bra ut så har jag repat upp ett varv eller två och bytt färg tills jag blev nöjd. Det där med fm om lm betyder bara att när det är en lm på förra varvet så virkar du maskan omkring den. Hålmönstret framträder sedan när du blockar sjalen!

Anna sa...

Beautiful !!!!
Have a shinny week-end !!!!
Anna

Mamma Mia sa...

Skulle vilja ha den som matta! En färgkombo som man vill mötas av varje dag!
Jätte jätte fin! Blir inspirerad <3