lördag 13 februari 2021

Kringelikrokar


Nytt spännande projekt på gång! Här har jag gjort en komposition av nio virkade rutor sammanfogade till en helhet - Kringelikrokar! Varje ruta är ca 17 x 17 cm stor och ser ut så här:



Den är virkad med stolpar från mitten och utåt i två färger. Inga lösa trådar ligger på baksidan utan den tråd som inte används virkas in.
Rutorna har virkats ihop allt eftersom ("join as you go"). Det har gått till så att den sida av sista varvet som ska fästas vid en tidigare ruta har virkats från avigan med en maska som fäster i båda rutorna. Lite bökigt men mer tilltalande än att i efterhand sy ihop rutorna (tycker jag - man kan ha olika åsikter om detta).


Den här rutan är så rolig att arbeta med! Jag kan vrida och vända på den hur jag vill och skapa nya kringelikrokar. Det blir rätt hur man än gör. 



Den måste förstås inte sättas ihop huller om buller och bilda det "kaos", som jag gjort med mina nio rutor! Här ett par exempel (skapade i bildprogram) på striktare kompositioner. 



Hur ska jag gå vidare med mina nio rutor? Och vad ska det bli? 
Det har jag väl inte helt klart för mig ännu.
Här är projektet på ravelry, där lägger jag upp fler bilder när det blir förändringar!

1 kommentar:

Ewa sa...

Będzie kolejna niepowtarzalna poduszka! Pozdrawiam!