söndag 21 augusti 2022

Smygmaskvirkning - inspiration!



Jag har blivit inspirerad! Upptäckte en intressant blogg om virkning - och ett inlägg om smygmaskvirkning. Och nu menar jag inte ett kort omnämnande i en bisats utan ett mastodontinlägg med virkprover av tjugo olika smygmaskmönster. Med diagram!

Bloggen heter The pulled stitch och här är inlägget om smygmaskvirkning.

Sju av virkproverna har jag virkat upp. De varierar lite i stretchighet och tjockhet och alla är vändbara, alltså har likadan fram- och baksida.

Provet på bilden ovan kallas moss stitch. Finns då någon likhet med "vanlig" mossvirkning eller mosstickning? Kolla gärna min moss stitch collection!
 Likheten ligger kanske mest i hur den virkas, varannan av två motsatta maskor: en smygmaska i främre maskbågen, en avig i bakre maskbågen, upprepa.
Smygmaskan är ju lite speciell på det sättet att den hamnar aldrig rakt över maskan i förra varvet som den virkas på, utan alltid snett bredvid. Så även om du virkar en rät på en avig, och vice versa, hela tiden blir det ändå inte som den andra mossvirkningen (eller stickningen). Men det är en intressant yta ändå!

Nedan övriga virkprover av de jag testade från Rachels blogginlägg:




Ric rac rib 



Waffle weave



Criss cross cable



Flying birds



Furrow stitch



Trellis stitch




1 kommentar:

Rachel Parmee sa...

Thanks for giving me a mention, that's very kind. I'm also glad to see that my samples came out looking the same as yours! It's interesting to see how they look in a much softer yarn. Xx