söndag 13 november 2022

Ett sockgarn är ett sockgarn är ett sockgarn



I augusti fick jag frågan om att skriva ner ett mönster för hur jag gör mina smygmaskvirkade sockar. Alltså ett grundmönster. Jag startade omedelbart genom att virka upp ett antal i olika storlekar. Sedan har en massa andra saker kommit emellan... som det brukar göra. Nu försöker jag återuppta arbetet. 

Och då blir jag så fundersam när jag ställs inför detta: att olika garn beter sig på olika sätt. Det är det bilden här ovan visar. Till höger en socka som jag virkat med ett sockgarn som heter Sockz (från Falkgarn). På banderollen står det 210 meter per 50 gram. Sockan blev bra, tyckte jag, men lite för liten för mig och min storlek 39-fot. Okej, den får gå som storlek 36-37 då. Så jag börjar om, men med ett annat garn. Jag lägger till både på antalet maskor och varv. Men när den är färdig är den ändå inte större än den första! Garnet i den här sockan är Järbos Junior Raggi. Det är 200 meter på 50 gram. Borde alltså inte vara tunnare än Sockz-garnet (hellre tvärtom då), ändå blir maskorna mindre på något sätt. 

Man tänker ju att garner är utbytbara. Hm. Den som ska provvirka mitt mönster bor inte i Sverige så hon använder helt säkert ett helt annat garn än något av dessa två köpta i Sverige som jag använt. Och vad går man efter när man byter? (Jo de här siffrorna.) 

Ska jag lägga till ytterligare på maskantalet? Känns ju säkrast just nu.

Samtidigt: se nedan. Sockan går ändå på min fot! En socka ska ju ha "negative ease" som det heter, dvs vara mindre än foten man sätter den på, men vara töjbar så den sträcks ut. Den här sockan funkar, men det är på gränsen... Verkar som garnen har olika stretchighet?... Att de två sockorna ser ut att vara precis samma storlek när de bara ligger bredvid varandra, men att den virkad i Junior Raggi har mera stretch i sig, blir större när man tar den på. Båda garnen innehåller 75% ull och 25% polyamid och är superwashbehandlade, det som kallas sockgarn.

Nåja, såna här små svårigheter är väl till för att övervinnas! Dessutom är mitt bas-sockmönster justerbart på tre ställen. Det går alltså att prova under arbetets gång och lägga till eller dra ifrån efter behag.

Bara att kämpa på.

Inga kommentarer: