onsdag 29 augusti 2012

Bokomslag*


Blev det nåt av de där hundarna eller?

Jag har virkat, repat upp och gjort om dem ett antal gånger.


Precis som nån kommenterade så är det inte helt lätt att få till det virkade mönstret.



Men jag gillar den virkade ytan.
 


Sedan satte jag ihop det virkade stycket med resår på baksidan som ett pocketboksomslag*. Tanken med resåren var givetvis att det skulle passa böcker av olika storlek.
Jag måste också visa det fina bokomslaget, eller bokmärket kanske, som inspirerade mig att göra en sån grej, även om det inte finns några likheter i övrigt. Det finns här, hos Annasimplecrochet.

Tanken med hundmönstret var även att jag skulle kunna använda det till diverse annat, som också nån påpekade. Så fastän alla hundarna inte riktigt kommer fram här (eftersom jag har vikt ihop stycket) så tycker jag att det varit värt mödan att lägga ner tid på det, och att jag kommer att kunna använda det till andra saker.



En sak till måste jag berätta.
För att fylla en del luckor i min kompetens - på jobbet, det som inte har något med virkstaden att göra, så kommer jag under tre terminer att studera på distans ("fritidsstudier") och jobba samtidigt. Det kallas för omvårdnadslyftet. En dag i veckan ska jag vara i stan, sedan ska jag läsa och göra inlämningsuppgifter på kvällar o helger o annan ledig tid. Jag kommer att ha noll och intet i fråga om fritid framöver. Eller rättare sagt, det har redan börjat, vi har hunnit ha två träffar och jag har hunnit skriva mina första inlämningsuppgifter. Så det kommer nog att bli dåligt med uppdateringar på den här bloggen framöver, och nu vet ni varför.


*Uppdatering, en stund senare: Man har påpekat för mig att det kanske inte heter bokomslag, det som jag virkat... Bokomslaget är ju själva framsidan på en bok. Ursäkta. Jag kallar det väl för ett pocketbokskydd i stället! Ordet kom av sig själv utan närmare eftertanke.




14 kommentarer:

marremorr sa...

Du lyckades ju! Det blev superläckert! Ett bokomslag - så oväntat! Och så fiffigt!=0)

Nettan sa...

Voffarna är jätte fina! Lycka till med studierna!!

Annika GW sa...

Jag tycker att de virkade hundarna är ett riktigt konstverk. Rama in och häng upp på en bra plats! Så fin! / Annika

Anelma handarbetar sa...

Läckert bokomslag! Lycka till med allt.

Kram Birgit

Mia stickar sa...

Gillar dina hundar! Liknar vår Pompe

Tatiana sa...

Jag tycker om den mönster, hundar är fina.

skapa och inreda sa...

Det här gillade jag! :)

disa sa...

Skita läcker helt enkelt!! =)

Pysselfarmor sa...

jamen herreminje jag begriper då vad du menar - inte tänkte jag på själva ordet - jag ser ju med ögonen vad det är....hmm

lycka till med studierna - det brukar vara kul men jobbigt sådant.

dock hoppas jag att du har tid att skicka mig din adress för du har vunnit frön hos mig och jag har också samlat in borstnejlikfrön till dig :-))

min mail är pysselfarmor@yahoo.com

Emilia sa...

Så snyggt det blev!

Hedvig sa...

Jättehäftigt bokomslag! Och lycka till med studierna. :)

Black Iris sa...

Jättefiffigt och snyggt blev ditt bokomslag..

Kram Maidi

Margita sa...

Hej! Jag har printat ut din vita underbara smygmaskvirkade mössa men har lite frågor till dig jag använder Kerstin Jönssons virknål och har bara virkat runt och upptäckte att det var svårt att använda den vid framochtillbaka virkning din virknål har jag fått svar på grnom din blogg men vill veta hur du vänder med en luftmaska som vanligt eller gör du på annat sätt och jag vill veta hur du ökar 2 m vid vändning. Din blogg är mycket intressant och lärorik.

Margita sa...

Kul att jag hittade din blogg och att du tycker om mina hattar