fredag 19 juli 2013

Kan du se skogen för alla träd?



 Så här dramatisk himmel har vi idag, och så blåser det och är 16 grader varmt, vanligt sommarväder alltså. Kan börja regna när som helst. Jag hoppas nu på varmare väder från och med nästa vecka då jag ska ha semester - först ska jag jobba helgen, det gäller att köra hårt in i det sista.

Jag har i alla fall lyckats virka färdigt trädsjalen.
Den är virkad i mitt växtfärgade bomullsgarn, som är ganska blekt i färgen, som ni ser. Jag tyckte den kombinationen skulle passa bra - somrigt, trädlikt och naturligt - men nu när den är klar tror jag mer att mönstret skulle göra sig bättre i ett mörkt garn. Det kanske blir en till någon gång framöver?









 Mönstret har jag ritat ut som ett diagram, det ser så här vanligt ut, och är väldigt enkelt:



En enda sak är lite speciell, att jag har länkat maskorna i trädstammarna för att få dem att hålla ihop. Länkade stolpar kan man nog hitta beskrivning på på flera ställen, men ändå visar jag här nedan hur det ser ut i just det här fallet! De länkade maskorna symboliseras av det tecknet som har en liten krok som pekar åt sidan, på den maska den länkas till. Så ser symbolen ut i min virkbok "Stora boken om virkning", som jag nämnt tidigare.
  
Har tyvärr inte kvar nån etikett från garnet, men det är lite tjockare än sk "vanligt virkgarn" och jag har virkat med en 4 mm virknål.  Det har gått åt ganska precis 200 g garn och måtten på sjalen är ca 170 cm på bredden och 70 cm på höjden. Den har alltså en fin bredd i förhållande till höjden. Ytterkanterna är lite vågiga, men det var också meningen, eftersom jag inte ville riskera att kanterna skulle dra ihop sig.
 



Gör fyra omslag om nålen.

 Hoppa över tre maskor och virka en fyrdubbelstolpe av dessa fyra omslag. (Ett omslag, dra igenom garnet = 6 öglor på nålen, [omslag, dra igenom två öglor]  5 gånger.
 Maskan har fyra sneda "tvärslåar", vågräta trådar.

Nästa fyrdubbelstolpe ska alltså länkas: I stället för att börja med fyra omslag dras fyra öglor upp genom de sneda "tvärslåarna". (Och därefter dras också upp en ögla genom maskan där fyrdubbelstolpen ska placeras, detta syns inte på bilden men då har du 6 öglor på nålen precis som med den första fyrdubbelstolpen.)


 Maskan avslutas sedan som vanligt genom att dra garnet genom två öglor i taget, hämta nytt och upprepa tills bara en ögla på nålen återstår.


Virka en till länkad fyrdubbelstolpe, fem luftmaskor, hoppa över tre maskor, en dubbelstolpe.


På stammens andra varv virkas två länkade dubbelstolpar.

Kan också lägga till kommentaren att på varvet ovanför trädet virkas en dst i mellanrummet på vardera sidan om mittmaskan. De övriga virkas en i varje.




8 kommentarer:

marremorr sa...

Jag tycker trädsjalen är jättefin i ditt ljusa garn!=0) Så vacker och så somrig. Effektfullt med den gröna kanten, verkligen pricken över i:et!

frupersson sa...

Wow den var läcker!
Duktig du är!
Hamnar på min "göra-en-vacker-dag-lista" absolut!
/ Maria

Ljubinka sa...

Beautiful scarf!!!
Beautiful colors and interesting patterns.!
Have a nice weekend.:)

Pysselfarmor sa...

Vad häftigt att du har designat den själv. Sjalen är läcker!

Lillys stick o syhörna. sa...

Tycker också att det är häftigt
att du designat själv. Fin blev den.
Ha de gott.
Lilian

Anna sa...

Really beautiful !!!!
Have a nice weekend !
Anna

Fiff sa...

Vad fin! Och så glad jag blir över att se ett diagram! Det är helt ovärderligt när man ska virka sjalar :-)

ansipansan sa...

Oj, en sån fin sjal!! Och vad generöst av dig att du delar med dig av mönstret.