fredag 25 oktober 2013

Praktisk virkning


 En praktisk liten smygmaskvirkning som omväxling mellan blom- och stjärn-projekt: ett par handledsvärmare, virkade bara fram och tillbaka med smygmaskor i bakre maskbågen. Dessa har jag gjort åt en kompis som ville ge ett par till sin man, för att han har så ont i lederna och brukar linda in dem  med lite av varje.



Här är det Jägarn som får visa upp handledsvärmarna.
Garnet är  Drops Andes, ett varmt och tjockt garn (100 gram är 100 meter) i 65% ull och 35% alpacka.




 Jag har också "gjort" mig ett par nya smygmaskvirknålar. "Gjort" inom citationstecken, eftersom jag inte har gjort dem riktigt från grunden den här gången.



Jag tänkte att det måste finnas en genväg, ett lättare sätt att göra en virknål än att börja helt från grunden med en träpinne. Jag har alltså sluppit snida och skära och forma själva kroken. Köpte färdiga trävirknålar och slipade bara toppen med sandpapper!

På bilden ovan syns den tjocka, den är 9 millimeter. Den använde jag till Andesgarnet.



Här är den smala, den är 5,5 millimeter. Till vänster - före, till höger - efter slipning!
Vitsen är helt enkelt att få en spetsigare topp.
Jag har använt ett fint sandpapper och ett ännu finare.
 Just när den är nyslipad ser den vit och matt ut i ytan, men sedan när den används så blir den blank och glansig.



8 kommentarer:

Ljubinka sa...

Great idea for cold!!
Have a nice weekend!

marremorr sa...

De ser ut att värma gott! Effektfullt med smygmaskvirkning, det måste jag testa någon gång! Så fiffigt att putsa till trävirknålarna så de blir spetsigare. Ha en skön helg!=0)

Anna sa...

Simple but lovely ! And so useful !
Have a nice weekend !
Anna

Emilia sa...

Finfina!

Mia stickar sa...

Fina muddar, jag riktigt känner värmen!
En som kan tälja sin egen virknål har all min respekt! Smart ide att slipa om en färdig!

Mamma Mia sa...

Tänk om skolans slöjd gick in på din blogg och blev lite inspirerad till att tänka i nya banor. Om JAG hade varit slöjdlärare skulle mina elever få göra virknålar och stickor för att sedan få använda dem till att göra pulsvärmare, lika fina som dina! <3
Kram och tack för dina kommentarer.

Black Iris sa...

Mitt snart 9-åriga barnbarn var hos mig igår och hon vill lära sig att virka.. Vi satt länge men till slut gav hon upp.. De små händerna fick ingen ordning på garn och nål..
Nästa gång ska vi försöka med en riktigt tjock nål..
Dina handledsvärmare är ju ett jättebra projekt när man sitter framför TV:N.. Fina är de också..

Kram Maidi

maritha sa...

Hej nu har jag lyckats med att sticka ett par dubbelstickade sockar.tyvärr är jag urusel på att lägga upp ett foto,men skam den som ger sig.jag vill ju inte förstöra något.maritha