lördag 18 april 2015

En kär gammal bekant!


Här sitter jag med en bok som ser rätt så ny och "vanlig" ut! Men omslaget ljuger. Det är en gammal bok, utgiven på nytt med nytt omslag. Jag vet inte ens om den virkade blomman på framsidan finns beskriven i boken.

 För länge sedan lånade jag en bok på biblioteket som hette Virkboken av Heidi Fuchs. Jag blev väldigt inspirerad och lärde mig mycket. Det var tex i den här boken jag för första gången såg en beskrivning av sk elastisk uppläggning.
Det var långt innan jag börjat samla egna virkböcker i bokhyllan och långt innan jag börjat blogga.



Jag älskade bilderna, färgerna, virkdiagrammen och de förklarande texterna. Boken var en svensk översättning från tyskan. Detta är originalet på tyska (Die grosse Häkelschule) som jag nu fått tag på efter att ha sökt den svenska versionen av boken  i många år på antikvariat. (Utan att få tag på den.)
Språket spelar ingen roll alls nu, bilderna och diagrammen är fortfarande underbara.

 Och jag som aldrig brukar virka efter mönster, bara läsa mina virkböcker och titta på bilderna -  här är två bomullssjalar som jag gjorde efter ett mönster i den här boken - och använt!
Mönstret heter Margeriter, jag älskar det fortfarande:







4 kommentarer:

marremorr sa...

Så bra att du fått tag på den! Praktiskt med diagram, då kan man ändå klura ut hur man ska göra, även om man inte förstår tyska. Grattis till införskaffandet!

Textil och sånt sa...

Men så bra när man kan "läsa" utan att behöva språkkunskaper. Bara lära sig tyda ett diagram. Fantastiskt!

Anna sa...

You did a great job !!!!!
Love the colors you choosed !
Have a shinny week !
Anna

Mamma Mia sa...

Gillar sjalmönstret och jag gissar att varje varv var spännande att virka. Fint!