söndag 2 augusti 2015

Professionell virkning



Jag har semester - och inte för att det betyder att jag vill slippa virka! (Tvärtom.) Men när man är ute och rör på sig kan man råka få se saker. Jag spanar naturligtvis alltid efter virkat. Jag kan inte påstå att man ser massor av folk som går runt på stan i egenvirkade kläder... Ingen alls egentligen. Men i ett skyltfönster i Stockholm fotade jag dessa vackra hattar.

Det speciella med dem är att de har en tydlig ursprungsmärkning. På lappen står det:
Ecua-Andino
Genuine Panama Hats
Ecuador Hat - Panama Hat

De verkar alltså komma från Ecuador. Jag kollade upp varumärket Ecua-Andino. De har många olika hattar, absolut inte alla är virkade. De virkade hattarna tillhör deras "hippie-kollektion"... Jag gillade de här två i fönstret, men annars brukar jag inte gilla när virkning förknippas med hippie-stil! Fransar och liknande...

Man måste virka hårt för att få brättet att stå ut på det här sättet, det vet jag.


När jag ändå är inne på inspiration från andra virkare måste jag ju nämna de  virkade väskorna som görs av Wayuu-folket - också i Sydamerika. Dem har jag bara sett på nätet, inte i nåt skyltfönster.
De har en speciell stil och är helt fantastiska. Se deras bilder här! - man kan ju låta sig inspireras!





1 kommentar:

Lillys stick o syhörna. sa...

Oj, vilka snygga väskor. Och vilka fina färger.
Det gillar jag. Men hattar är inte riktigt
min grej.
Ha de bra.
Lilian