fredag 27 november 2015

Första advent




Jag är inte mycket för att julpynta i förtid, men till första advent vill jag åtminstone hänga upp en stjärna och ta fram en ljusstake till fönstret. Och jag gör visst på samma sätt varje år: hämtar in två jättestora flyttkartonger med julsaker. Tycker att jag har jättebra ordning, det står ju "jul" på lådorna. Börjar rota bland tomtar och julgransprydnader, som jag absolut inte har tänkt ställa fram ännu! Ända ner i botten måste jag gräva - i båda lådorna - innan jag kommer ihåg att jag hade stoppat in stjärnan och ljusstaken på ett annat ställe, för att slippa gräva i de här två överfulla lådorna just till första advent...




Så har det ju blivit vinter här! 
Det snöade och snöade.
Vi skottade och skottade. 
Det töade, regnade, frös om igen.
Just nu har vi snö på marken men plusgrader.
Dagarna är korta så bilderna ser mest ut som skymnings- och gryningsbilder.


 



 







Sen vill jag gärna visa en gammal uppfinning.
Jag råkade träffa en kvinna som hade denna konstruktion till sitt garnnystan när hon virkade. Det är en träställning med en löstagbar smal pinne genom, ungefär som en hushållspappershållare. Klädd med fin blå sammet!
 Hon har rullat ihop ett tunn pappbit till en rulle så smal att den gick att sticka genom nystanet, därefter spänner den ut sig av sig själv när man släpper den, då kan man sticka den smala träpinnen genom den och sätta nystanet i hållaren. Nystanet rullar hur fint som helst under virkandet!
 Bilderna har inte så bra kvalitet, eftersom fotandet var helt oplanerat.



















2 kommentarer:

Anna sa...

Lovely post with beautiful pictures !!!!
Here we have 18ºc and a beautiful sun ;)
Hug
Anna

Textil och sånt sa...

Så härligt med snö, ljust, rent och vackert! Här har vi bara regn, blött, vått och mörkt.
Glad advent!
Birgitta