lördag 1 januari 2022

Virkad korg



Länge har jag velat virka någon form av korg eller låda. Alltså något som är stadigt och står för sig själv. Jag har provat att virka med trasor - men det är ju så förtvivlat tungt för händerna! Jag har aldrig orkat slutföra en hel grej. 

För länge sedan virkade jag en rund matta av trikåtrasor. Den blev väldigt tung. Inte så snygg heller, väldigt ojämn. 

Jag vet att man kan köpa trikågarn, och någon gång kanske jag gör det. Men just nu har jag gjort mig en korg ändå! Av kraftiga bomullstrasor (sönderrivna lakan) och vanliga restgarner i blandade material. Jag har helt enkelt virkat garnet runt omkring en kärna av trasor.



Jag klippte och rev ett trasigt påslakan till långa remsor, 8-10 cm breda. Virkade sedan runt tygremsan med 4-5 blandade garntrådar och en 5 mm virknål. Det blir helt stadigt!




Jag mönstrade också precis på vanligt sätt genom att virka in en färg i taget tillsammans med tygremsan.







(Läs också här om min korg med handtag!)

5 kommentarer:

Anna sa...

Lovely basket !!!!!
Happy New Year for you and your family !
Anna

Mmatilda sa...

And the same to you Anna!

Annette sa...

Strålande idé! Gott nytt år!

Mmatilda sa...

Tack Anette och ett gott nytt år till dig också!

Unknown sa...

tks for sharing artikel

ITTELKOM JAKARTA