tisdag 31 maj 2022

Rutiga tofflor


Rutiga tofflor!

Många har säkert stickat sådana, jag har provat att smygmaskvirka några par.

Det är ett jättebra projekt för att få användning för sina restgarner, och samtidigt öva på smygmaskvirkning.




Så här gjorde jag:

Garn: sockgarn, blandade sorter, ca 100 g behövs till ett par
Virknål 7 mm
Jag virkade med två trådar tillsammans, någon gång faktiskt tre då jag tyckte garnen var alltför tunna. Har man raggsocksgarn kan man nog virka med en tråd.

Varje ruta är 15 maskor bred och 19 varv hög, varje ruta ska vara ca 9x9 cm. Jag provade både smygmaskor i främre maskbågen och i bakre. Dvs jag virkade ett par tofflor helt i främre maskbågen och ett par helt i bakre. De blev ganska lika, men möjligtvis föredrar jag ändå de som är virkade i främre, de andra är jättefluffiga, sitter lösare på foten.

Virka alltså rutor enligt bilden ovan. Man kan virka ruta nummer två direkt på ruta numer ett, och fortsätta så tills man har en lång remsa bestående av sex rutor. De sista två virkas sedan på andra ledden, så som syns på bilden, en åt höger och en åt vänster.
Jag sparade en trådände både i början och i slutet av varje ruta för att sy ihop dem med.

Hur man monterar dem till en toffel kan man se på denna video från Drops!



Simsalabim så blev den långa remsan en toffel!




Jag la till ett moment på slutet, nämligen att även sy ihop de två rutorna som går upp på benet. Då blir det ingen "krage" som viker sig utåt utan mer likt en socka. Det där är väl personligt vad man gillar.




Längst upp - ett par virkade i främre maskbågen.
I mitten på högra kanten - ett par virkade i bakre maskbågen.
Längst ner - ett par i barnstorlek, eller i alla fall för små för mina fötter storlek 39. Dessa var första försöket, dem gjorde jag med 8 cm stora rutor. 

Alla tre paren är stretchiga så de passar flera storlekar. Men ska man göra i herrstorlek (vilket jag inte provat) får man nog lov att gå upp till 10 cm stora rutor. 

1 kommentar:

Anna sa...

So cute !!!
Anna