söndag 28 januari 2024

Virka kypert


Jag fick en fråga om att virka kypert. Det var ett av mina påhitt för ganska länge sedan, faktiskt nästan precis tio år sedan när jag tittar efter! Mars 2014.
Vad jag menar med att virka kypert: det är en variant av mossvirkning. Mossvirkning finns beskrivet i nästan varenda virkbok. Det kan något förenklat beskrivas så: på första varvet virkas varannan fast maska och varannan luftmaska, på andra varvet och alla följande varv virkas en luftmaska ovanför varje fast maska och en fast maska omkring varje luftmaska. 
Men då tänkte jag: vad händer om man gör två luftmaskor mellan varje fast maska? Det var då det blev kypert. Maskorna la sig i diagonala ränder. Jag gjorde en väska.

Veckan därpå gjorde jag även en disktrasa och en förenklad beskrivning på hur denna kypert skulle kunna virkas. Ja den förenklade beskrivningen var i stort sett bara ett diagram.

Disktrasan finns faktiskt kvar! Se ovan. Om än den tappat formen en del.

Så här kommer en ny fräsch bildserie som bör gå att följa för att virka "kypert"!

Principen är att virka två luftmaskor mellan varje fast maska, och de fasta maskorna virkas över två varv i stället för bara ett, alltså omkring luftmaskbågarna på de två varven nedanför.

Som kantmaska gör jag en smygmaska i början på varje varv och en fast maska i slutet på varje varv.

Börja med en luftmaskkedja med ett maskantal delbart med tre plus två. Tex 20, 23, 26, 29 osv. Gör man ännu mindre framträder inte mönstret så tydligt. Jag har börjat med 20. Jag kallar detta för varv 1. Vänd och börja i andra maskan från nålen:

Varv 2: 1fm,[2 lm, hoppa över 2 m, 1fm] 6 ggr.

Gör en vändmaska och vänd.

Varv 3:   1sm i första m, 1fm om första lmb (=luftmaskbågen), [2 lm, hoppa över 2 m, 1 fm om nästa lmb] 5 ggr, 1lm, hoppa över 1m, 1 fm i sista m, vändmaska, vänd.


Från och med nu ska de fasta maskorna virkas omkring två luftmaskbågar varje gång, både förra varvet och förrförra varvets luftmaskbåge rakt under. 
Här kan det börja kännas besvärligare, så jag har markerat med pilar var virknålen ska stickas in. (Som synes blir det så här i början i samma hål som vi stack i på förra varvet.) 
På de kommande varven kan det se otydligt ut på bilderna men i verkligheten när du har virkningen i handen känner du ganska bra var det finns en glipa att sticka nålen i.

Varv 4: 1sm, [1 fm om 2 lmb, 2 lm, hoppa över 2 m,] 5 ggr, 1 fm om 2 lmb, 1 lm, hoppa över en m, 1 fm i sista m. Vändmaska, vänd.
Resultatet på bilden nedan.




Varv 5:   1sm, [2 lm, hoppa över 2m, 1fm om 2 lmb] 5ggr, 2 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i sista m. Vändmaska, vänd.
Resultatet på bilden nedan.







Varv 6:   1sm, 1 lm, hoppa över 1 m,  [1fm om 2 lmb, 2 lm, hoppa över 2 m] 5ggr, 1 fm om 2 lmb, 1 fm i sista m. Vändmaska, vänd.
Resultatet nedan.




Varv 7:   1 sm, 1 lm, hoppa över 1m, [1fm om 2 lmb, 2 lm, hoppa över 2 m] 5ggr, 1fm om 2 lmb, 1 fm i sista m. Vändmaska, vänd.
Resultatet nedan.





Varv 8:   1 sm, [2 lm, hoppa över 2 m, 1fm om 2 lmb] 5ggr, 2 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i sista m. Vändmaska, vänd.
Resultatet nedan.




Varv 9:   1 sm, [1fm om 2 lmb, 2 lm, hoppa över 2 m,] 5 ggr, 1fm om 2 lmb, 1 lm, hoppa över 1m, 1 fm i sista m. Vändmaska, vänd.
Resultatet nedan.



Efter detta kan man upprepa varv 4-9. 
Det ser krångligare ut än det är när man gör så här många bilder.  Det går intuitivt efter ett tag.

För alla som gärna läser virkdiagram har jag ritat ett nytt sådant. Det visar exakt samma 9 varv som bilderna ovan.
Vartannat varv läses från vänster till höger och vartannat från höger till vänster.
Ringarna är luftmaskor, de fyllda ringarna är smygmaskor, plussen är fasta maskor och plussen med lång svans är de fasta maskor som virkas om två luftmaskbågar. "Svansen" visar då precis vilken luftmaska du ska virka runt två varv längre ner.



Nu är ju risken att detta gick lite för fort, så om någon upptäcker ett fel, bara meddela mig så försöker jag rätta till det!


1 kommentar:

Anna sa...

Lovely pattern !
Thanks for the tutorial !
Have a nice week !
Anna