tisdag 19 mars 2024

Colorwork II


Nu håller jag på med mossvirkning igen. Det är ju en enkel teknik som många tycker om. Påbörjade det här projektet redan i höstas. Det började med att jag såg en bild i en bok, se nedan. Det är en gammal väv, en dubbelväv. Jag hittade bilden i en bok som handlade om Jamtli, museet i Östersund, jag läste den i samband med min resa dit i november. 



Det var så fascinerande att mönstret på väven vid första anblicken såg ut som bara geometriska former, men när man tittade närmare på den visade det sig vara svanar. Eller någon annan långhalsad fågel kanske. Jag tänkte att det skulle gå bra att efterlikna formerna med alla sina diagonaler genom att använda just mossvirking. 
Jag vet att det inte är ett vanligt sätt att använda mossvirkning, men jag har gjort det tidigare:









Nu fick jag för mig att göra en hel kofta i mossvirkning, med fågelmönstret. Jag ritade min egen version av svanarna på ett tegelrutat papper. 





Och så ville jag göra mönstret inte bara i två färger, utan många! Garnet är Rauma finull i många färger. Den rostbruna får hålla ihop och rama in det hela.




Så här långt har jag kommit! Jag virkade bakstycke och framstycken i ett, nedifrån och upp. Delade vid ärmarna och virkade ända upp, virkade ihop fram- och bakstycke på axlarna. Ärmarna virkades för sig och syddes fast. Det fattas fortfarande någon slags kant framtill med knappar (eller en dragkedja?). Ärmarna behöver också kantas. 

Och ja, det blev ganska många trådar att fästa...



Här är min beskrivning av själva tekniken: Mossvirkning, första varvet, är att virka en fast maska och en luftmaska; upprepa hela varvet. På alla kommande varv virkas en luftmaska ovanför fasta maskan  och en fast maska omkring förra varvets luftmaska. När jag gör det med flera färger låter jag det garnet som inte används löpa med längs varvet, precis som vid vanlig flerfärgsvirkning. Man behöver inte tänka på att byta färg innan sista genomdraget av fasta maskan som vid vanlig flerfärgsvirkning, utan  sista genomdraget görs med samma färg. Den öglan bildar ju luftmaskan. Sedan byter man färg och gör luftmaskan. Fastmaskan virkas runt både luftmaskan och tråden av den andra färgen som ligger längs med varvet, samt förra varvets medlöpande tråd under luftmaskan.


2 kommentarer:

Anna sa...

So intricated ! And beautiful ! Nice job !
Have a cozy day !
Anna

Rachel Parmee sa...

I have never seen multi coloured work done in moss stitch before, but it works so well. The carried thread must make it nice and warm. I like that you change colour for the chain stitch, that makes it easier to work and the colour change is hidden. Very clever, it's quite amazing!