måndag 11 juli 2011

På solsidan

.


Inspirerad av Carol Ventura och av diverse läckra mönster jag sett på Tapestry crochet påbörjade jag denna blommiga solhatt. Mönstret får växa fram allt eftersom, ett varv i taget, jag har som vanligt inget förutbestämt mönster att följa.

Vi har ju hittills haft ett helt otroligt väder den här sommaren - sol och värme, sol och värme. Midsommar var det enda undantaget!!! Men gör jag mig en solhatt så går kanske värmen över? En annan faktor som brukar ha samma inverkan är ju den att man börjar sin semester: jag blir ledig först om två veckor, så då kan man väl verkligen räkna med regn och svalka...

Jag trivs ju som jag sagt väldigt bra med mina smala virknålar, får inte ont i händerna och har aldrig ens övervägt att prova någon tjockare s.k. "ergonomisk" modell - utom den där som jag köpte den enda gången då det bara fanns just en sån - och det var så himla bråttom... Men om man vill prova att göra sina egna ergonomiska virknålar så finns det en beskrivning hos Crochet crafts and gardening. Jag får nästan lust att prova!

12 kommentarer:

Emma sa...

Ser ut att bli fin :)

Åsapåsa sa...

Spännande! Spännande att se resultatet!

disa sa...

Roligt att se den färdig sedan! =)

Fiff sa...

Häftigt mönster :-)

Anelma handarbetar sa...

Jag väntar med spänning på det färdiga resultatet. Kommer säkert att bli jätteläcker.

Kram Birgit

Gunilla sa...

Å den ser ut att bli jätte läcker /Kram

Emilia sa...

Ser ut att bli superläckert!

nattugglan sa...

hej du undrade om alla blommor är mina..o det är de nog..fotar jag nån annans så skriver jag det..jag har inte så stora blomland..men mycket olika som kommer vartefter de ha blommat ut..

nattugglan sa...

ja jordgubbar,,finns nog mera där ännu..men de skall lagas oxå.. en jordgubbsfåra tar en timme att plocka o vi har 4 såna..så det är rätt så stort land..Mössan ser ju så fin ut som du virkar..

Annika GW sa...

Hej! Garnet som jag har virkat min väska med heter Sunny 8/2x4 merceriserad och gasserad bomull(gasserad vet jag inte vad det är?).Passar perfekt om man vill gör en väska. Mönstret har jag hämtat från min favoritbok från 70-talet "100 handarbetsideer"/Annika

4U2 sa...

Är början så här bra kan det bara bli ... en underbar hatt!

Anonym sa...

Ser ut att bli jättefint! Carol Ventura har mycket inspirerande saker på sin sida, där kan man bli fast länge :)
Glada sommarhälsningar från virkpia