onsdag 22 maj 2013

Ljusgrönt


Nej det är inte mycket ljusgrönt i det här virkprojektet, det gröna har jag nu i naturen där det plötsligt slog om till sommar - bilder längst ner! Det här är i stället mitt senaste väskprojekt. Måste ju alltid ha en väska på gång fastän jag även virkar på annat.

 Jag vet inte hur många som är intresserade av de tekniska detaljerna, men eftersom jag själv är så maniskt intresserad av just det, så vill jag gärna visa en liten detalj:







Jag gör den här väskan i fasta maskor i båda maskbågarna. Jag gör den som en flerfärgsvirkning där jag virkar omkring den färgen som för tillfället inte används. Det som jag vill visa med de här bilderna är att jag gjort fastmaskorna med två färger - den överliggande delen är virkad med den "andra" färgen, alltså den som ligger invirkad. Jag började med detta så smått (delvis och på utvalda ställen) redan när jag gjorde hundväskan förra året. I det här projektet har jag gjort det helt konsekvent: På varvet nedanför ett färgbyte gör jag maskans överkant i den avvikande färgen. Det låter kanske krångligt men resultatet blir en jämn och skarp kant mellan de olika färgerna.
Den nedre av de två bilderna ovan visar samma ställe ett varv senare.

Jag skulle också gärna vilja tala om att det var Miastickar som visade mig en gång att man kan byta färg i sista genomdraget i maskan innan ett färgbyte - och det är kanske allmän kännedom (fast inte för mig vid den tiden!) - nu har jag bara utökat samma princip till att också gälla på varvet nedanför.
Orkar inte förklara detta mer ingående för tillfället, kanske en annan gång.




Så har ju sommaren plötsligt kommit hit, med varma soliga dagar! Den här bilden tycker jag själv är en talande bild av hur snabbt årstidsväxlingarna går - björken grönskar innan snödrivorna smält undan! Bilden är tagen i söndags, kanske är snön helt borta idag.














5 kommentarer:

Anna sa...

Lovely crochet ! And pictures !
Have a nice and, I hope, shinny day !
Anna

Anelma handarbetar sa...

Spännande projekt! Är väldigt nyfiken på resultatet.

Härligt när grönskan kommit.

Kram Birgit

marremorr sa...

Det blir jättespännande att se resultatet!! Härliga naturbilder, nu är sommaren här! Jubel! Hmm.. Ditt mail till mig verkar ha fastnat i cyberrymden.. Försök gärna igen! marremorr@hotmail.com är adressen. Jag håller tummarna och hoppas det hittar till min mailbox!

Annika GW sa...

Smart teknik. Just att det blir en jämn och skarp kant mellan de olika färgerna är ju väldigt bra. Härligt att sommaren har kommit! / Annika

Black Iris sa...

Jag tror nog att jag förstår hur du gör. Det är alltid roligt att följa dina projekt..

Kram Maidi