fredag 30 oktober 2015

Dimmigt och grått



Dagarna blir kortare, snart försvinner de väl helt. Vi har haft en del kalla nätter (ner till minus 10). Trädgårdsmöblerna har åkt in i lagårn (idag, om nån av juntadamerna tycker att jag ljuger), bonsaiträden är nergrävda respektive inställda i garaget, klockorna är omställda, bilarna har vinterdäck. Imorgon är det Alla helgons dag, då ska jag sjunga i kyrkan på förmiddagen och sedan jobba eftermiddag och kväll. Idag är det frost och dimma, och jag har till slut fått maken att hjälpa mig fota min grå kofta. Den har varit färdig ett tag och ännu längre var den nästan färdig. Dvs jag hade virkat färdigt, och sytt ihop delarna, sedan tänkte jag sy dit knappar för att kunna stänga den.



Dock, när jag väl tog itu med det där knappsyendet så insåg jag att man kan inte ha knappar på en kofta av den här modellen. Det passade inte alls. Jag gjorde i stället ett skärp så att jag helt enkelt kan dra ihop den som en morgonrock.



Kragen och framstyckena är gjorda enligt en enkel modell som jag hittade i ett mönster som heter Beginner cardi av en designer med det fantastiska namnet Shannon Mullett-Bowlsby. Mönstret finns i en bok i min virkbokssamling.



Blommönstret är detsamma som i Midsommarblomster och mina senaste sjalar.
Sjalkragen är ribbvirkad av halvstolpar i bakre maskbågen.
Skärpet är helt i smygmaskor, virkat på längden.



Garnet är Superwash från Viking of Norway, 100 % ull.



8 kommentarer:

Anna sa...

Beautiful cardigan ! Perfect for the Fall !
Have a cosy weekend !
Anna

marremorr sa...

Så underbar! Om du inte vill svepa den som en morgonrock kanske du kan använda en sjalnål, som jag gjorde med min röda kofta? Ett litet tips bara..;)

Mmatilda sa...

Tack för tipset! Det vore värt att prova, jag äger ju faktiskt en sjalnål!

petozi Design sa...

Beautiful work! I love the color too.
I just bought this book, really stylish patterns in it.
♥Petra♥

Lillys stick o syhörna. sa...


Vilken snygg kofta. Färgen passar
till allt.
Jo, nu är sommaren förbi och vi har
några gråa och kalla månader framför oss.
Ha de gott.
Lilian

nattugglan sa...

Vilken fin kofta.. en sjal nål går ju bra , fast det funkade också med bältet.Här har vi också haft kallt--ner mot -9. ha en bra helg

textil och sånt sa...

Imponerande! Snygg modell och bra lösningar och så att du får klart.
Vi har fått en kyss av frost, krasse och Flitiga Lisa har gått, men rosorna blommar fortfarande. Löven är dock på väg ner så nu blir det en helg med räfsa.

Marta sa...

This sweater is beautiful! I love the stitch pattern and the wide collar/band, and also the perfect grey color. Great!