onsdag 22 februari 2023

Smygmaskvirkning, den bästa tekniken!

Mina smygmaskvirkningsprojekt:

De inkluderar allt möjligt, från...


enkla handledsvärmare...


...till...



mössor...



sockar...




... fuskpolo...




...halsdukar...



... babytröjor...









... och rätt så många vantar!


Jag har hållit på med det här i tio år nu, eller blir det tolv? Det började med att jag upptäckte att man kan virka en ribbmudd med smygmaskor och få den dubbelt så elastisk som den man brukar göra med fasta maskor. Sedan var jag fast. Varför använda den bästa virktekniken bara till mudden? Jag började virka hela mössor i smygmaskor. Hittade en grupp på ravelry och såg att det fanns andra som smygmaskvirkar! Men mest i andra länder. Här i Sverige anordnas då och då kurser som beskriver hur man smygmaskvirkar runt runt och gör (mest) vantar. Den tekniken är gammal och det finns sådana vantar på museer. Jag använder naturligtvis den tekniken också, kombinerar den med de andra sätten att använda smygmaskor.

Jag experimenterade. Några experiment ledde till en flätvirkningsteknik som har fått namnet kortvarvsflätor - short row cables. Här på ravelry finns mina mönster som beskriver den. (Där finns även några andra av mina mönster.).  De är skrivna på engelska, eftersom jag inte hade träffat några svenska smygmaskvirkare när jag skrev dem.

På ravelry har jag för närvarande 150 projekt där jag använt smygmaskvirkning på ett eller annat sätt. Mängden beror bara på att jag är så nördig och tvunget ska testa allt som går att testa... Kan man göra det här, kan man göra det där?  Kan man göra si, kan man göra så?

Även om man inte vill virka sockor eller stora grejer är smygmaskvirkning fenomenalt till muddar, halsringning, tröjkanter! Se tex vad Rachel Parmee har skrivit, hon jämför olika sätt att åstadkomma ribbvirkning, mycket intressant!



 
Nu har jag fått frågan om att hålla en workshop i smygmaskvirkning i samband med textilfesten i Skellefteå. Hur spännande känns inte det?! Det blir som en introduktion till tekniken.

Jag kommer även att hålla en workshop som handlar om hur man kan virka rutor och sätta ihop dem till olika mönster. Det har jag nyligen skrivit om här på bloggen (se här).


2 kommentarer:

Anna sa...

Beautiful ! All of them !
Have a cozy day !
Anna!

Mmatilda sa...

Thank you Anna, and a lovely day to you too!