fredag 14 juli 2023

Mostersrutan




Här är mostersrutan! Mitt bidrag till rutvirkningssläkten. Jag blev själv så förtjust i den här rutan, som jag använde till ärmarna i min kofta, att jag tyckte den var värd att dela med sig av.

Mostersrutan virkas med vartannat varv stolpar och vartannat varv fasta maskor.

På stolpvarven virkas i varje hörn fem stolpar.

På varven med fasta maskor virkas i varje hörn tre maskor.



Jag använder flerfärgsvirkningsmetoden, dvs att det garn som inte används virkas in i maskorna. Inga lösa trådar på baksidan. Den funkar på samma sätt både med fasta maskor och stolpar. Varv ett (tolv stolpar i en ring) virkas helt med mönsterfärgen, men från varv två tar man med sig båda garnen. Varv fem virkas med endast bottenfärgen, då kan man låta det andra garnet hänga på baksidan så länge. Eller byt färg och gör de yttersta varven i en annan färg. 



Jag sydde ihop rutorna med det grå garnet. I hörnen får man göra stora stygn kors och tvärs.

När man syr de mönsterfärgade partierna kan man sy stygnen på baksidan så håller mönsterfärgen ihop!



På ärmen till höger som jag inte hunnit sy ihop då jag tog bilden syns hur mönstret ser ut när man sätter ihop flera rutor. 



3 kommentarer:

Sue sa...

That makes a lovely pattern when the squares are combined.

Mmatilda sa...

Thank you Sue!

Eli R. sa...

Gracias por compartir el diagrama de crochet.
Besos