onsdag 24 april 2013

Handledsvärmarna


Fågelsång på morgnarna och svartgrå smutsfärg på de krympande snödrivorna är de vårtecken vi håller oss med här omkring än så länge - men det är ju inte så illa det! Särskilt fågelsången är ju lättare att uppskatta än skitgrå snöhögar...

Så mina tulpanmuddar får stå för blomsterprakten ett tag till. (Ett litet vilt blommande undantag - se längre ner.) Som synes är mina tulpaner ganska bleka i färgen jämfört med levande blad...



De rosa blombladens toppar, som sticker ut utanför kanten, de ville vika sig så mycket bakåt att jag blev tvungen att göra något åt det. Jag gjorde då själva blomman dubbel, alltså med en likadan på insidan, som så att säga håller emot och drar åt motsatt håll, på det sättet håller den sig stabil. På den ena mudden gjorde jag det efteråt (eftersom jag inte visste i förväg att det skulle bli så) och sydde ihop sedan. Det syns litegrann i kanterna pga det här garnets flammiga färg. På den andra mudden virkade jag blomman dubbel redan från början. Det fungerar hur som helst, och dessutom gör det blomman till en liten luftig kudde att vila handen på tex när man sitter framför datorn!




Vill gärna visa hur jag virkat dessa.

När jag virkar från rätan, bilden ovan, virkar jag smygmaskor i bakre maskbågen. När jag virkar från avigan, bilden nedan, virkar jag smygmaskor i främre maskbågen. På bilden kan det se lite förvirrande ut som om den just virkade maskan är fel, det beror på att den dras ut som smygmaskor gör, som jag skrivit om förr nån gång.




 Jag måste tacka maken/Jägarn som är tagit de här bilderna, trots han är väldigt förkyld och trött och dålig, och har varit det ganska länge nu - egentligen har han inte varit riktigt frisk sedan påsk. Så det här fotograferandet som jag velat ha hjälp med är en större prestation än det kanske verkar.


Och så vill jag nämna en annan som just virkat ett par muddar: det är Marremorr, titta gärna på hennes blogg! Tidigare i vinter har jag mest beundrat alla hennes fina vantar i många olika modeller och mönster, och en hel massa annat!




På undersköterskeutbildningen har vi nu klarat av delkursen i psykiatri. Det betyder att halva kursen är avklarad! Vi har en delkurs kvar på den här terminen, etik och människans livsvillkor tror jag den hette, och sen är det bara en termin kvar. Det är jobbigt att ha hemuppgifter att göra på sin fritid, sitta vid datorn och skriva men inte om virkning... men för varje sak man klarat av känns det desto bättre efteråt!



Norra skogsägarnas maskiner har rensat upp här omkring så att vi fått bättre utsikt både på framsidan ner mot sjön och på baksidan mot tjärnen. I tjärnen ligger idag ett svanpar i den lilla öppna vattenytan där bäcken mynnar. De låg där obekymrat igår också, medan maskinerna var här och bullrade på! Och häromdagen väcktes jag av tranor som trumpetade ut sin ankomst, men dem har vi inte sett till sedan, kanske hade de bara stannat här över natten på väg längre norrut. Det visar sig.


Och så då årets första vårblomma, en ensam liten tussilago:


Önskar alla en fin vårdag!




17 kommentarer:

Anna sa...

Love your mittens ! The sweet colors you choose and the pictures.
The tulips are gone here...We have 24ºc !
Have a shinny day !
Anna

nattugglan sa...

så fina..Men va mycket snö ni har.. här har det mesta smält bort..men det är ju bara för nån dag sen.Men tussilago har jag inte sett ännu här.Ha en bra dag!

marremorr sa...

Wow!! Så härligt våriga! Superläckra!!

Annika GW sa...

Ja, man får vara glad för det lilla som man hittar i naturen just nu. Det går väldigt långsamt fram mot våren och det känns som vi bara är i början på mars. Tulpanmuddarna blev väldigt vackra och pryder sin plats både på händer och i rabatt! / Annika

Anelma handarbetar sa...

WoW så fina handledsvärmare!

Kram Birgit

GitteBlinkilde sa...

De er så smukke dine nye tulipan håndledsvarmere :)
Tillykke med det smukke resultat.

Anonym sa...

Så fina så fina! Och att du orkar ha kreativitet att konstruera dessa mästerverk trots jobb och utbildning, du är bara bäst!
Miastickar

Christel Wijk sa...

Dom är ljuvliga, såna vill jag också göra. Ha det bra /Christel

skapa och inreda sa...

Så fina de är :)

Lillys stick o syhörna. sa...

Så fina. Känns nog bra att få
virka lite mellan studierna.
Ha de.
Lilian

frupersson sa...

Vilka otroligt fina handledsvärmare! Du är verkligen kreativ och konstnärlig vill jag lova!
/Maria

Pysselfarmor sa...

Helt fantastiska muddar! Skönheter!

Fiff sa...

Vad häftiga! Snyggt med tulpanmönster, verkligen :-)

Emilia sa...

Underbara!

Hedvig sa...

Guuud vilka söta! :)

(Yey jag har fungerande internet och kan läsa bloggar igen!)

Black Iris sa...

Dina pulsvärmare är så fina och de kan du verkligen känna dig ensam om att ha..
Ha en skön Valborgshelg nu

Kram Maidi

Fru Bävers virkvrå sa...

Helt otroligt fina muddar! Min mamma skulle älska dessa, hennes favoritblomma är just tulpan :) Trevlig Valborg!