onsdag 18 juli 2012

Sommarfägring



 Den norrländska sommaren är inte bara mygg och knott. Jag måste ju få visa att den också kan vara hur vacker som helst! Ja just nu är det som allra vackrast - allting vill liksom blomma samtidigt.

Jag lärde mig ett nytt uttryck häromdagen: darwinistisk trädgårdsskötsel. Dvs att de starkaste överlever... Det är ju precis det jag alltid sysslat med utan att ha ett ord för det!
 I vår darwinistiska trädgård blommar rufsiga vildrosor. De är kanske inte så eleganta att se på, men de doftar helt underbart.
 





En annan växt som doftar är denna: nattviol. Jag hittade några exemplar växandes vid vägkanten bara några hundra meter från vårt hus. Man ska gå förbi på kvällen, det är då doften känns. Tidigare kände jag bara till en enda plats här i trakten där den finns, men nu vet jag alltså även om den här platsen, helt nära. Jag blev verkligen alldeles salig.



Vägkanterna för övrigt, de blommar helt vansinnigt.





Och så några fler bilder från vår darwinistiska trädgård:



















7 kommentarer:

disa sa...

Vackra blombilder!! =)

Anelma handarbetar sa...

Håller med föregående!

Kram Birgit

Lillys stick o syhörna. sa...

Javisst blommar det här uppe också.
Önskade mig regn och fick det idag.
Ibland skulle man få stanna tiden för det är ju så vackert.
Ha de gott.
Lilian

Anna sa...

Love flowers....
Have a nice day.
Anna

Emilia sa...

Ja, verkligen vackra! Hoppas det blir lite hjortronplock för er sen!

Pysselfarmor sa...

Kan bara ana hur den rosen doftar!

Jaha du till dig ska jag ha farit när vi var i Hökmark nu...behöver en bild på Nattviol!! Det kommer jag inte att hitta tror jag för de växer inte precis var som helst...

R´s sa...

Sommarens dofter får man bara inte nog av... allt från blommor till alla goda grilldofter.