torsdag 17 mars 2011

Mossvirkning




Det är nästan hemskt att det är så vackert här hemma medan situationen i Japan blir bara värre och värre.
Nu behöver jag ju inte oroa mig för just mina vänner, som alltså aldrig kom iväg på sin resa - men man tänker ju på alla andra, de som bor i Japan, alla som är drabbade av katastrofen, en jordbävning som blev en tsunami som blev en kärnkraftsolycka.






Som en uppdatering kan jag visa hur min röda halsduk ser ut för tillfället. Jag säger för tillfället för kanske ändrar jag på den igen? Jag gjorde mönstret som en variant på den första halsduken, men just nu tycker jag det är för mycket av julduk över den, så kanske börjar jag om från början en gång till och ändrar mönstret mer radikalt.

Jag har fått lära mig att det här sättet att virka kallas för mossvirkning, och det finns en beskrivning hos virkpia. Där finns mycket annat matnyttigt också!

Det är ju i grunden ett otroligt enkelt mönster. För att göra det tvåfärgade mönstret låter jag den färgen som inte används följa med och virkar in den, precis som man brukar göra när man virkar vanliga tvåfärgade mönster med fasta maskor eller stolpar.

Jag räknar en luftmaska och en fast maska som en enhet och gör alltid luftmaskan i samma färg som den fasta maskan som kommer efter den.

Den som är uppmärksam ser kanske att mönstret inte är helt symmetriskt. Ena kanten är ett varv bredare. Det gick alltså inte att göra på något annat sätt. (Inte som jag kommit på ännu i alla fall.)



Mönstret har jag ritat på ett rutpapper som jag hittade här. Det fina tipset fick jag av Sylke. Pappret blir lite skrynkligt då det ligger i virkpåsen...



6 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är verkligen snyggt! Du visar här vilka vackra mönster man kan göra med en relativt enkel teknik som mossvirkningen är. Men det gäller ändå att ha tungan rätt i mun när man virkar så här fina mönster. Jag ser fram emot att få se mer mossvirkat :)

4U2 sa...

Ja du, är det där "mandarin" eller bara enkel kinesiska? :)

Mmatilda sa...

Ja du kära 4U2 - mandarin eller kinesiska - clementin då?

Sylke Feldhusen sa...

Takk for forklaringen :) Det er et veldig fint mønster.

R´s sa...

Hej du, det blir havet : ) Jag gillar verkligen halsduken din. Tänk vad härligt att svepa den om halsen och med det fina mönstret dessutom.

Gunilla sa...

sv: Ja Tant Gredelin passar verkligen mej.....att jag inte tänkt på det ,hade ju kunna döpt min blogg till de. Din halsduk kommer att bli jättefin!!!bara färgen som skulle varit lila hihihi /Ha en skön helg Kram